Boendestöd för personer med missbruksproblematik : Insatsens utformning, innehåll och betydelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: I denna studie fokuseras boendestöd för personer med missbruksproblematik. Det vi är intresserade av är de professionellas uppfattningar och erfarenheter av vad boendestöd kan innebära. Frågeställningarna blir: Vilka uppfattningar och erfarenheter kan professionella ha med avseende på (1) insatsens utformning, (2) insatsens innehåll samt på (3) insatsens betydelse. Studien utgår från en kvalitativ forskningsstrategi med hermeneutiken som forskningstradition. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer där fem professionella inom tre former av boendestöd har blivit intervjuade. Oavsett boendestödets utformning är innehållet riktat till klientens behov, där relationsskapande och tillit är grundläggande faktorer. Boendestödet kombinerat med andra typer av insatser krävs för att klienten ska kunna nå förändring. I och med att innehållet är baserat på individens behov så vittnar flera av respondenterna om att boendestödet har positiv betydelse för klienterna. I många fall handlar det om att klienten ska få ett kvalitativt liv som inte alltid behöver innebära drogfrihet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)