Den sociala investesteraren : En kvalitativ studie över hur privatinvesterare söker och värderar aktierelaterad information på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Det är idag många som aktivt handlar aktier på börsen som ett sätt att få avkastning på sina sparade pengar. En stor del av dessa privatinvesterare är aktiva medlemmar i olika former av forum på sociala medier där de kan ta del aktietips, analyser mm. Detta arbete redogör för vad personer anser som värdefull information när det kommer aktierelaterad information.  Syfte: Studiens syfte är att förklara hur aktiesparare agerar, bedömer och förhåller sig till aktierelaterad information som publiceras av andra användare på sociala medier. Metod: I studien har aktiva aktiesparare som huserar i aktieforum på sociala medier intervjuats där de har fått svara på flertalet frågor rörande hur de förhåller sig till aktieinformation på sociala medier. Intervjun har haft en semistrukturerad struktur. Intervjusvaren har sedan analyserats med hjälp av flertalet beteendevetenskapliga teorier. Arbetets ansats har varit induktiv.  Slutsats: Arbetet har lett oss till slutsatsen att det är högst personligt vad som anses vara värdefull information. Vissa föredrar specifika köptips som är lätta att följa, andra föredrar att läsa andras analyser för att sedan själva avgöra om det är värt att investera i det specifika bolaget. En del rör sig i dessa forum enbart för att lära sig hur en aktiesparare bör tänka mer generellt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)