Betydelsen av yrkesmässig handledning ur skolsköterskors perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Det nutida skolsköterskeuppdraget är stort och komplext. Det innebär både en hög grad av samverkan och är samtidigt till stor del ett ensamarbete. Dessutom har uppdraget vidgats med tiden. Från att tidigare ha förväntats fokusera på åtgärdande och förebyggande arbete betonas alltmer det hälsofrämjande arbetet och detta inte bara på individ- utan också på grupp- och organisationsnivå. Yrkesmässig handledning är något som tycks efterfrågas men hittills finns inga studier kring vinsterna med yrkesmässig handledning specifikt för skolsköterskor. Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelser av yrkesmässig handledning. Metod: En kvalitativ intervjustudie med fem skolsköterskor med erfarenhet av yrkesmässig handledning genomfördes. Intervjuerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys enligt Hsieh och Shannon (2005) och Elo och Kyngäs (2008). Ansatsen var deduktiv och utgick från Proctors (2010) modell om den yrkesmässiga handledningens tre funktioner. Resultat: Resultatet presenteras utifrån de tre kategorierna i Proctors (2010) modell och beskriver den yrkesmässiga handledningen som stärkande, formande respektive normskapande. Den yrkesmässiga handledningens betydelse för det hälsofrämjande uppdraget presenteras under en egen underrubrik. Slutsats: Resultatet visar att den stärkande och den formande funktionen är mest framträdande, medan den normskapande funktionen inte är lika tydlig. Den yrkesmässiga handledningen ses främst som ett forum för att ventilera vardagliga utmaningar och inte som ett verktyg för att ta sig an styrdokumentens förändrade förväntningar på professionen. Yrkesmässig handledning kan däremot stärka skolsköterskor på de områden som de själva upplever som centrala i deras yrkesutövning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)