Programmering i matematikundervisningen : Elevernas upplevelser och erfarenheter av programmering under matematikundervisningen i årskurs 7-9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: 2018 ändrades läroplanen för grundskolan och programmering infördes som en del av det centrala innehållet. 1 2020 visar en studie att 79% av lärarna är osäkra på att undervisa i ämnet.2 Syftet med denna studie är därför att få kunskap i hur undervisningen ser ut idag och om elevers upplevelser och erfarenheter av att arbeta med programmering i matematikundervisningen. Detta kopplat till formuleringarna i läroplanen för grundskolan 2011.3 Semistrukturerade intervjuer med tio elever från två olika geografiska platser genomfördes för att besvara frågeställningarna. En tematisk analys visar elevernas känslor, programmering under matematiken och hur eleverna ser på kopplingen mellan programmering och matematik. Eleverna i denna studie upplever inte att de har haft programmering i den omfattning som de förväntas enligt styrdokumenten. Av de elever som har haft programmering i någon form så uttryckte vissa att de ser en koppling mellan algebra och programmering. Behov av mer programmeringsundervisning diskuteras.Vidare forskning behövs för att undersöka varför undervisningen ser ut som den gör, samt om det är en bra metod att förstå annat innehåll med hjälp av programmering som är tanken i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)