Uppdragsledarrollen : Konsultens relation och förhållningssätt till olika beställartyper
Sammanfattning: I ett försök att öka innovation och produktivitet i byggsektorn, lade Trafikverket om sitt arbetssätt till en ökad andel totalentreprenader. Detta för att ge entreprenörer ett större och längre helhetsansvar för projektens utformning. Detta i sin tur påverkar konsultverksamheter inom branschen. Skiftet i entreprenadform resulterar i att konsultbolag inom projektering har fått en större andel entreprenörer som kunder att förhålla sig till. Detta arbete är skrivet i samarbete med ett konsultbolag inom samhällsbyggnad, där främst tre beställartyper förekommer; Trafikverket, kommuner och entreprenörer. Den sistnämnda kundtypen förekommer i dagsläget mer frekvent, efter Trafikverkets omstrukturering. Relationen mellan konsult och beställare är viktig för att uppdrag mellan parterna ska nå framgång. En nyckelroll i detta samarbete, från konsultens sida, är uppdragsledaren. Syftet med denna studie är att redogöra för uppdragsledares relation till de tre beställartyperna, med kontraktet som grund för relationen. Sammantaget förväntas detta mynna ut i riktlinjer för uppdragsledning och bibehållande av gott samarbete mellan konsult och beställare på konsultbolaget. För att studera relationen användes kontraktsrelationsteori som teoretiskt ramverk. För att tillgodose studiens syfte genomfördes först en litteraturstudie och sedan en intervjustudie där respondenter med lång erfarenhet av uppdragsledning intervjuades. Frågeformuläret för dessa intervjuer upprättades med bakgrund av det teoretiska ramverket, där fokus låg på de relationella kontraktsnormerna. Ur intervjuer framkom fyra teman som är viktiga i samspelet mellan beställare och konsultbolag; Uppdragsledarrollen, Uppdraget, Kontraktet och Relationen. Relationen mellan uppdragsledaren och dess motpart hos beställaren är komplex. På grund av denna komplexitet är det svårt att generalisera kring förhållningssättet mot beställaren baserat endast på beställartyp. Andra parametrar som tycks spela in är uppdragens storlek, beställarens förmåga att uppskatta omfattningen, samt i vilken fas beställarens projekt befinner sig i. En påtaglig skillnad går att finna i hur man arbetar mot entreprenör kontra Trafikverket och kommun. Denna beställartyp är mer kostnadsstyrd och projekterar ofta närmre produktionsstart. Att arbeta relationsbyggande med alla beställartyper är av stor vikt, då ett lyckat resultat bygger på ett bra samarbete mellan människorna i uppdraget. I nya relationer är detta arbete ofta mer omfattande än då det redan finns ett tidigare etablerat förtroende mellan parterna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)