En beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner som används för personer med psykiska funktionshinder: en litteraturstudie

Detta är en C-uppsats från Luleå tekniska universitet/Hälsovetenskap/Arbetsterapi

Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva vilka interventioner arbetsterapeuter använder sig av för att personer med psykiska funktionshinder ska kunna vara delaktiga i dagliga aktiviteter. För att besvara syftet valdes en litteraturbaserad studie som kan ge en fördjupad kunskap inom det valda området. Denna studie är en litteraturöversikt som syftar till att beskriva befintlig kunskap. Data insamlades genom sökningar i databaser. Sökningen resulterade i tolv utvalda artiklar som analyserades vidare utifrån en manifest kvalitativ innehållsanalys som beskriver det synliga och faktiska innehållet i artiklarna. Analys av data resulterade i fyra kategorier: att övervinna miljöfaktorer som hindrar deltagande i aktivitet, att samverka med och uppmuntra klienten, att använda strategier vid interventioner för att uppnå balans i aktivitet, och att använda aktiviteten bild som en intervention både individuellt och i grupp. Resultatet visade att interventioner i olika former i grupp var vanligt förekommande och något som beskrivs som positivt av klienterna som ingått i de studier som har analyserats. Miljön, och främst den sociala miljön, är något som arbetsterapeuter har visat sig fokuserat på vid interventioner för att personer med psykiska funktionshinder skulle kunna vara delaktiga i dagliga aktiviteter. Många gånger handlar interventionerna om att få klienten att själv komma till insikt när det gäller sin livssituation och problemområden. Slutsatser som kan dras utifrån denna studie är att de huvudsakliga interventionerna som arbetsterapeuter arbetar med är miljön, att skapa balans i aktivitet, aktivitetsområdet fritid och bild, både individuellt och i grupp.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)