Sökning: "DIVA södertörns högskola essä känslor"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden DIVA södertörns högskola essä känslor.

  1. 1. "Jag har aldrig sett havet, men också det kan jag föreställa mig" : En essä om hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofie Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: praktisk kunskap; bibliotek; läsning; läsfrämjande; demokratiutveckling; skönlitteratur; boksamtal; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän utforskar hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling när det gäller läsfrämjande och demokratiutveckling. Essän visar att det parallellt existerar olika förståelser av vad läsning och skönlitteratur är. LÄS MER

  2. 2. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  3. 3. Trygga famen och Skojiga clownen : En vetenskaplig essä om förskollärares strategier och känslor i relationsskapande till förskolebarn

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Maja Nystedt; [2021]
    Nyckelord :practical knowledge; preschool; preschool teacher; relationships in preschool; child-educator relationship; care; emotions; praktisk kunskap; förskola; förskollärare; relationer i förskolan; barn-pedagogrelation; omsorg; känslor;

    Sammanfattning : Den här essän startar i en berättelse som gestaltar min egen upplevelse som förskollärareunder en lämningsmorgon på förskolan. I berättelsen beskriver jag hur mina relationer tillbarnen sätts på prov i lämningssituationen. LÄS MER

  4. 4. "Jag klarar inte av såna barn" : En vetenskaplig essä om kunskap, tid och känslan av att inte räcka till när det kommer till barn med utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mia Mörsäri Karlsson; [2020]
    Nyckelord :pre-school; children in need of special support; inclusion; resources; group size.; förskola; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; resurser; gruppstorlek.;

    Sammanfattning : I den här essän har jag utgått från ett dilemma från verkligheten. Som jag uppfattar som svårt. Det handlar om barn i gråzonen med extra behov av stöd. De här barnen ser jag som en pedagogisk utmaning och de utmanar min kompetens dagligen. LÄS MER

  5. 5. "Säg förlåt nu, det är dags för lektion!" : En vetenskaplig essä om barns delaktighet i sin egen konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Teten Bennetter; [2020]
    Nyckelord :after school care; extended school teacher; conflict resolution; participation; CPS; collaborative proactive solutions; child perspective; fritidshem; grundlärare med inriktning mot fritidshem; konflikthantering; delaktighet; CPS; samarbetsbaserad problemlösning; barnperspektiv;

    Sammanfattning : ”Say sorry now, it’s time for class” is a scientific essay written with the purpose of investigating to what degree we allow the pupils to take part in the process of solving conflicts. Do we let the pupil’s own thoughts, feelings and ideas be a part of the solution when solving conflicts or do we as teachers take over in these situations? The essay starts with a story portraying situation which is difficult to interpret that I have experienced in my profession in the afterschool care. LÄS MER