Sökning: "Estetiska innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden Estetiska innehåll.

  1. 1. Tryggare pedagoger i förskolans dramaundervisning - Ett utvecklingsarbete om pedagogers förutsättningar och möjligheter att använda drama.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Fernberg; Lisa Wålm Andersen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; trygghet; drama; pedagoger; förskollärare; självkänsla; utvecklingsarbete; aktionsforskning.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla pedagogers möjligheter att använda drama i förskolan. En förhoppning är även att pedagogernas trygghet inför att använda drama i verksamheten, ska öka genom detta utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. GRAFFITI I GYMNASIESKOLANS BILDUNDERVISNING : Samtidskonsten som inte ges utrymme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karl Palleschitz; [2024]
    Nyckelord :Visuell kultur; nolltolerans; ämnestraditioner; stoffträngsel;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att öka förståelsen för graffiti som innehåll i visuell kultur i bildundervisningen. I undersökningen har bildlärare på gymnasiet och graffitimålare intervjuats och jämförelse görs av deras definitioner av vad graffiti egentligen är. LÄS MER

  3. 3. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Mångfacetterad tillämpning av bild i språkutvecklande undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med bild i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camio Wright; Emine Savas; [2023]
    Nyckelord :Bild; språkutveckling; förskola; kindergarten; estetik; sociokulturellt perspektiv; mediering; artefakter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under förskollärarutbildningen har intresset för det estetiska ämnet bild och språkutveckling vuxit fram. Anledningen till intresset är utifrån egna tankar hur de två ämnesområden skulle kunna kombineras för att stärka och stötta barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Logotypdesign för att skapa Brand Attachment : En studie om konsumentens syn på vilka estetiska egenskaper en logotyp ska ha för att skapa brand attachment

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Doris Rörström; Alva Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand attachment; Logotypes; Elements of the logo; Brand attachment; Logotyper; Logotypens element;

    Sammanfattning : Today's rise of brands makes it increasingly difficult to differentiate on the market. Logos are seen as one of the main tools to express your business and are one of the first things consumers come into contact with. LÄS MER