Sökning: "Taste in literature"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden Taste in literature.

  1. 1. Pinsamma läsningar. : En affektteoretisk studie av #SpicyBooks på TikTok.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Miranda Lindström Kruse; [2023]
    Nyckelord :TikTok; BookTok; SpicyBooks; Readership communities; Reading; Romance; Social media; Affects; Affect theory; Shame; Reading positions.; Tiktok; BookTok; SpicyBooks; Läsargemenskaper; Läsning; Romance; Sociala medier; Affekter; Affektteori; Skam; Läsarpositioner.;

    Sammanfattning : This thesis examines readership communities on the social media application TikTok, and more specifically videos published under the hashtag SpicyBooks, where users discuss the literary genre of romance. Together with the closely related #BookTok, #SpicyBooks has had a profound impact on the book market. LÄS MER

  2. 2. Komjölk kontra växtbaserade alternativ : en jämförande studie kopplat till näringsinnehåll, hälsa och miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Linnéa Andersson; [2023]
    Nyckelord :Näringsinnehåll; miljö; komjölk; växtbaserade alternativ;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att utifrån näringsinnehåll, hälso- och miljöpåverkan jämföra komjölk med växtbaserade alternativ. De växtbaserade dryckerna som rapporten belyser är havre-, soja- och mandeldryck. En litteraturstudie har genomförts varvid flera olika databaser har använts. LÄS MER

  3. 3. The TikTok effect: How TikTok is shaping the way we consume music

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Greta Ranff; Loui Degener; [2023]
    Nyckelord :consumer behavior; music consumption; social media; TikTok; recommendation algorithms; marketing platforms; Business and Economics;

    Sammanfattning : Digitalization has in recent years transformed the music industry and how people consume music. Simultaneously, the social media app TikTok has emerged as a major player in marketing, using its unique algorithmic structure and user-generated content to become a powerful marketing tool for musicians and record labels alike. LÄS MER

  4. 4. Orsaker, attityder och sociala mediers påverkan på ungdomars användning av e-cigaretter och vitt snus : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anna Garpefjäll; Madeleine Friberg; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; attitude; health literacy; nicotine; social media; Attityd; hälsolitteracitet; nikotin; social media; ungdomar;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Det beroendeframkallande ämnet nikotin kan locka ungdomar att börja använda det. Nikotininnehållande produkter som e-cigaretter och vitt snus marknadsförs på sociala medier samt kan användas av familj och vänner vilket kan ge upphov till ett beroende hos ungdomar. LÄS MER

  5. 5. Hur uppfattas landskapets olika element? : en fokusgruppstudie

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Matilda Sandström; [2023]
    Nyckelord :upplevelse; element; designelement; uppfattning; landskap; fokusgrupp; Lynch; Spirn; Dee;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar människors uppfattning av element i landskapet. Arbetet syftar till att undersöka medvetna och undermedvetna tolkningar av element i landskapen hos en grupp studenter inom den gröna sektorn, med förhoppningen att finna allmängiltiga uppfattningar man i rollen som landskapsarkitekt kan dra nytta av i yrkeslivet. LÄS MER