Sökning: "feminism ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden feminism ekonomi.

  1. 1. Mapping the Geography of Women's Fear: Exploring Risks, Safety, and Empowerment in Solo Travel Experiences

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Irene Burdisso; [2024]
    Nyckelord :female travellers; solo travellers; feminism; safety; risks;

    Sammanfattning : This thesis explores women's travel experiences through the lens of feminist theories, focusing on women's safety during travel. It examines how gender norms and patriarchal system may affect women’s mobility and interactions with other cultures, all while being firmly rooted in a variety of feminist viewpoints. LÄS MER

  2. 2. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  3. 3. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Stefan Lestander; [2022]
    Nyckelord :Marxism; Feminism; International relations; Critical view; Textbooks; High school; Marxismen; Feminismen; Internationella relationer; Kritik; Läroböcker; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER

  4. 4. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stephanie Wiebach; [2022]
    Nyckelord :social media; feminism; empowerment; sports; athletes; self-branding; media; economics; management; ethics; digital marketing; internet; diversity; society; female athletes; new media; strategy; sociala medier; feminism; egenmakt; idrott; atlet; self-branding; media; ekonomi; hantering; etik; digital marknadsförare; internet; mångfald; samhälle; kvinnliga idrottare; nya medier; strategi;

    Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER

  5. 5. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Antonia Olsson Aasen; Frida Nouvel; Cecilia Bos; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Commodified Feminism; Cultural Branding; Marketing Communication; Feminism; Kommodifierad Feminism; Kulturell Branding; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER