Sökning: "feminism ekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden feminism ekonomi.
1. Mapping the Geography of Women's Fear: Exploring Risks, Safety, and Empowerment in Solo Travel Experiences
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : This thesis explores women's travel experiences through the lens of feminist theories, focusing on women's safety during travel. It examines how gender norms and patriarchal system may affect women’s mobility and interactions with other cultures, all while being firmly rooted in a variety of feminist viewpoints. LÄS MER
2. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER
3. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER
4. Self-branding on elite level : How female athletes use social media for empowerment
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Professional athletes use social media for many different purposes. That includes sharing personal lives, sport achievements as well as endorsements and branding activities with sponsors. LÄS MER
5. Estrid : att bygga ett varumärke på feministiska budskap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Inom marknadskommunikation har det genom åren blivit allt viktigare för företag att engagera sig i sociala frågor i syfte att bygga upp sitt varumärke (Dahlén, Lange & Rosengren2017). Genom samhällsutvecklingen har synen på könsstereotyper och ideal förändrats vilket har bidragit till att feministiska budskap inom reklam har tagit en väsentlig roll. LÄS MER