Sökning: "läsprocess"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade ordet läsprocess.

  1. 16. Pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn som är identifierade med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Birgitta Westin Kornblad; Marita Larm; [2009]
    Nyckelord :language disorder; reading development; reading process; self confidence; språkstörning; läsutveckling; läsprocess; självförtroende;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att lära alla barn att läsa. Syftet med denna studieär att belysa och analysera pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn somhar identifierad språkstörning. Vi vill fånga vad som uppfattas vara av betydelse för attstimulera dessa elevers läsutveckling i årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 17. Lära sig att läsa på ett syntetiskt eller analytiskt sätt? En studie om läsinlärningens olika förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Liselott Höglund; Victoria Kurlberg; [2009]
    Nyckelord :syntetisk; analytisk; läsprocess; läsförståelse;

    Sammanfattning : Detta arbete inriktar sig mot de förhållningssätt inom läsning som finns idag. Det finns två läger inom detta vilka är det syntetiska och det analytiska förhållningssättet, delen gentemot det hela. LÄS MER

  3. 18. Att läsa är inte någon oskyldig aktivitet. Om synen på litterära tekniker, läsare och läsning hos tre samtida svenska poeter.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Christer Boberg; [2008]
    Nyckelord :reader response; läsprocess; idéanalys; poesi; jonathan culler; läsning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : This Master’s thesis explores three contemporary Swedish poets’ – Lars Mikael Raattamaa, Anna Hallberg and Johan Jönson – understanding of their work as a political activity. By using Jonathan Culler’s theory on literary competence and literary conventions as a theoretical tool for an idea analysis, the three poets' arguments for or against certain literary techniques, and their ideas about readers and reading, are explored and discussed. LÄS MER

  4. 19. Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anders Hallström; [2007]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförmåga; läsinlärning; lässvårig;

    Sammanfattning : Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon,utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska förgrundskolans senare åldrar. LÄS MER

  5. 20. Barns läsinlärning - Achiving literacy among children

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marika Carlsson; Marie Nilsson; [2005]
    Nyckelord :Förkunskaper; läsinlärningsmetoder; läsprocess; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om olika läsinlärningsmetoder, hur läsutveckling sker samt vilka eventuella förkunskaper barnet bör ha innan det ska lära sig läsa. Våra frågeställningar är: Hur ser lärarna på läsutveckling? Hur tänker lärarna kring läsprocessen? Vilka eventuella förkunskaper anser lärarna att barnet bör ha när det ska lära sig läsa? Vilka läsinlärningsmetoder använder lärarna sig av ute i verksamheten?. LÄS MER