Sökning: "läsprocess"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet läsprocess.

  1. 6. Skönlitteraturens funktion i skolans första årskurser : En studie om skönlitteraturens funktion enligt styrdokument, tidigare forskning och handböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Daniela Svebilius; Josephine Fellman; [2019]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsförståelse; literacy; läsutveckling; läsundervisning; läsprocess; läsmotivation; läslust.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i detta examensarbete är att med hjälp av att samla material från läroplaner, tidigare forskning, handböcker och lärarintervjuer ta reda på vilken funktion skönlitteraturen kan ha i skolans första årskurser. De metoder som används för att nå fram till resultatet är i första hand litteraturundersökning och som en fördjupning av litteraturundersökningens resultat används semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs 3. LÄS MER

  2. 7. Utvecklande läsning : En systematisk litteraturstudie om arbetet med läsförståelse och lässtrategier i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Rebecka Ivarsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; lässtrategier; undervisning; läsutveckling; gymnasiet; läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har minskat enligt tidigare forskning och de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Nya styrdokument infördes i skolan år 2011, men dessa är tämligen otydliga när det kommer till läsförståelsearbetet på gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 8. Hur gör jag för att förstå det jag läser? : En litteraturstudie om olika lässtrategiers betydelse för läsförståelsen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Bengtsson; Cecilia Patriksson; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; Läsförståelse; Läsprocess; Lässtrategier; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : För att eleverna ska kunna verka i samhället är språkförmågan viktig och vikten av att kunna läsa är av stor betydelse. Språket är ett redskap för att tänka, kommunicera samt lära och det är ingen överdrift att säga att förmågan att läsa och skriva är en förutsättning för i princip allt lärande. LÄS MER

  4. 9. Att läsa på, mellan och bortom raderna : En studie om pedagogers attityd till läsförståelseundervisning i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Leek; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; teaching reading comprehension; assessing reading comprehension; reading process; läsförståelse; lässtrategier; undervisning i läsförståelse; läsprocess;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers working in grades 1–3 of secondary school think that reading comprehension should be taught so that the pupils will be able to reach the learning goals in grade 3. The study applies a qualitative method whereby three teachers who worked in the early years of school each took part in a semi- structured interview. LÄS MER

  5. 10. Inbillningens mening - en studie av förhållningssätt till August Strindbergs En dåres försvarstal

    Master-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Samuel Kvist; [2016]
    Nyckelord :August Strindberg; Strindberg; En dåres försvarstal; Le plaidoyer d un fou; Pierre Bourdieu; Bourdieu; Konstens regler; Mottagande; Läsning; Läsart; Illusio; Litterära positioneringar; Jaget; Subjekt; Litteraturhistoria; Läsorienterad pragmatism; reception; Wayne C. Booth; The company we keep; Kulturmannen; läskonvention; Strindbergforskning; litteraturens verkningskraft; moral; hyckleri; autofiktion; självbiografi; modernism; ångest; kärlek; tvåsamhet; dubbelnatur; läsprocess; äktenskap; litteraturkritik; liv och dikt; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen uppför en historisk överblick över hur En dåres försvarstal lästs och belyser hur den kritiska diskursen förändrats. Förklaringsmodellen utgår från Bourdieus fältbegrepp vilket hjälper påvisa att positioneringar inte sker naturligt utan i relation till varandra såväl som till de rum som står och gjorts lediga på det så kallade fältet. LÄS MER