Sökning: "1985:1100"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet 1985:1100.

  1. 1. Hur tillgängliga är Malmös skolor?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Erantina Shala; Karolina Westerberg; [2011]
    Nyckelord :Arbetsterapi; tillgänglighet; fysisk miljö; miljöhinder och skolor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Enligt skollagen (1985:1100) har alla barn och ungdomar rättighet att gå i skolan och skolorna i Sverige har skyldighet att anpassa skolmiljön på ett lämpligt vis så att också personer med funktionshinder kan vara delaktiga och engagerade i aktiviteter som förekommer på skolan. Syftet med studien var att undersöka den fysiska miljön i fyra gymnasieskolor i Malmö stad med fokus på entréer, inre- och yttre miljö. LÄS MER

  2. 2. Förekommandet av rasism mot internationellt adopterade i skolan : en kvalitativ studie utifrån internationellt adopterades upplevelser om deras skolgång samt deras tankar om skolans arbete gentemot rasism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Denise Iivonen Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :internationellt adopterade; skola; elever; lärare; rasism;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar en kvalitativ studie som undersöker fyra internationellt adopterades upplevelser av rasism under deras skolgång, samt deras upplevelser av skolans arbete när det handlar om att motverka rasism. Uppsatsens syfte och frågeställningar besvarades med hjälp av semistrukturerade telefonintervjuer vilka senare analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig utbildning : - En idéanalys av likvärdig utbildning i skollag 1985:1100 och skollag 2010:800

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Lind; [2011]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; likvärdighet; kvalitet; tillsyn individens enskilda behov; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skollag 1985:1100 och 2010:800 ur ett idémässigt perspektiv för att redogöra för förändringar av begreppet likvärdig utbildning som skett i skollag 2010:800. För att uppnå syftet söker studien svara på vilka bestämmelser som finns i de båda lagarna som kan ge möjlighet till likvärdig utbildning samt om begreppet likvärdig utbildning förändrats i skollag 2010:800 jämfört med skollag 1985:800. LÄS MER

  4. 4. Trakasserier och annan kränkande behandling i skolan. : Vad görs och vad är skolans skyldighet och ansvar?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Fatima Bouhmadi; [2010]
    Nyckelord :skollagen; skola; årligplan; trakasserier; annan kränkande behandling;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få insyn i hur en enskild skolverksamhet arbetar för att motverka trakasserier och annan kränkande behandling enligt kapitel 14a i Skollagen (1985:1100). Genom intervjuer med skolledning och skolpersonal samt en analys av verksamhetens handlingsplan mot negativa handlingar har studiens syfte och frågeställningar besvarats. LÄS MER

  5. 5. Saknas insikt om pedagogisk insikt? En explorativ studie om rektorers och skolchefers tolkningar av begreppet pedagogisk insikt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Josefine Nilsson van Dijk; [2009]
    Nyckelord :Pedagogisk insikt; Rektor; Skolchef;

    Sammanfattning : I det här arbetet belyses begreppet pedagogisk insikt vilket går att finna beskrivit som ett behörighetskrav för anställning till rektorstjänst i Skollagen (1985:1100, kap.2 §2, 2009-05-21). LÄS MER