Sökning: "Abstrakt och konkret kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Abstrakt och konkret kommunikation.

  1. 1. Närhet eller distans? : En analys av bemötandet av kvinnliga och manliga partiledares inlägg på Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatime Pllana; [2023]
    Nyckelord :Facebook; politik; Stilaxlar; Digital kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats granskar kommentarer som utförts på Facebook för att åskådliggöra vilka drag som används. Syftet med uppsatsen är att se om det framkommer skillnader i språket gentemot manliga och kvinnliga partiledare. Analysen av språkbruket är en tolkningsprocess med stöd av Hellspong och Ledins teori om stilaxlar. LÄS MER

  2. 2. Styrning av konsulter i bemanningsbranschen : En flerfallstudie om styrning av arbetsinsatser

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Amanda Faust; Vanja Blomberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Assessing and evaluation of an organization's internal processes are key elements in facilitating the achievement of organizational goals. One approach related to management of individual performance is performance management, which uses feedback and coaching to clarify individual expectations. LÄS MER

  3. 3. ”Att lära matten med kroppen är ju toppen” : En statistisk undersökning angående lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cajsa Nääv Holmstedt; Rebecca Österberg; [2021]
    Nyckelord :Laboratory materials; mathematics teaching; concrete; abstract; pragmatism; RME; Laborativt material; matematikundervisning; konkret; abstrakt; pragmatism; RME;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur laborativt material används i matematikundervisningen i åk. F-3. Studien tittar även på bakomliggande förklaringar till varför lärare använder materialet eller ej, samt vad som krävs för en ökad användning. LÄS MER

  4. 4. Alla kan singla slant, eller? : Användningen av konkret material i sannolikhetsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :edwin Bock; [2021]
    Nyckelord :konkret material; sannolikhetsundervisning; matematik; instrumentell genes;

    Sammanfattning : Matematik är ett abstrakt ämne. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar för att eleverna med hjälp av konkret material ska få en förståelse för olika sannolikhetsprinciper. Arbetet har utgått ifrån teorin, instrumentell genes, som innnebär att konkret material blir en del av elevernas meningsskapande. LÄS MER

  5. 5. Singaporemodellen : En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter av Singaporemodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Alexandra Käller; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Konkret; Visuellt; Abstrakt; Inställning;

    Sammanfattning : Den svenska traditionella matematikundervisningen utgår ofta från matematikböckerna och är till stor del uppgiftsstyrd. Ett alternativ till denna undervisning är Singaporemodellen, där lärarnas uppgift är att skapa en djupare förståelse för begrepp och centrala områden inom matematiken. LÄS MER