Sökning: "Arbetsterapeutiska interventioner för barn med ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Arbetsterapeutiska interventioner för barn med ADHD.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för barn med ADHD- en scoping review

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Sandy Racho El-Homsi; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; attention deficit hyperactivity disorder ADHD ; barn; interventioner; skola;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn med ADHD upplever svårigheter i miljön de befinner sig i, främst skolan. Skolupplevelsen är utmanande och prestationen är sämre än förväntat. Oförmåga till stillasittande och upprätthålla koncentrationsförmågan medför svårigheter att prestera akademiskt. LÄS MER

  2. 2. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  3. 3. Effekter av arbetsterapeutiska sociala interventioner hos barn med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Samuel Bladh; Rickard Jonsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Barn; Sociala interventioner; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning där symtom som till exempel ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet ofta förekommer. Dessa symtom uppkommer oftast i barndomen och uppmärksammas framför allt i skolmiljön där problem gällande impulsivitet och överaktivitet påverkar barnens uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Scott; Victoria Clérissy; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autismspektrumstörning; Hjälpmedel; Barn; Självförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner för att öka delaktighet i skolaktiviteter för barn med ADHD : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Petra Sjöström; Nina Göransson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapeutiska interventioner; motorik; kognitiva förmågor; sociala förmågor; skola; tidiga interventioner;

    Sammanfattning : Barn med ADHD upplever ofta problematik inom kognition, motorikoch i sociala sammanhang på grund av de symtom som uppkommerav ADHD. Dessa utmaningar kan i sin tur direkt påverka skolgångennegativt i form av att kunna bibehålla uppmärksamhet, fokusera,passa tider, umgås med klasskamrater och kunna vara aktiv på raster. LÄS MER