Sökning: "Autism implementera"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Autism implementera.

  1. 1. Det är som att dom är helt avsexualiserade - Intervjuer med personal inom habiliteringen om sexualitet i arbetet med ungdomar och deras föräldrar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Anna-Sofia Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Habilitering; Habiliteringspersonal; Kritisk realism; Sexualitet; Sexuellt medborgarskap; SRHR; Ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Historisk så har personer med funktionsnedsättning setts som asexuella. Forskning har dock motbevisat detta och sett att ungdomar med funktions¬nedsättningar har lika mycket sexuella erfarenheter som jämnåriga. Att ha en god sexuell hälsa är en mänsklig rättighet. LÄS MER

  2. 2. Att förstå autism i syfte att implementera metoder i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogiska metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Olga Milena Rink; Angela Jimenez; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how educators think about the work with autistic children in preschool. The study looks closely at issues such as how educators respond to children with an autistic diagnosis, asking what should educators take in account when they meet children with autism? Which educational methods are provided for children with autism in preschool? As the starting point of this essay the methodology consists of a qualitative approach focused substantially on interviews. LÄS MER

  3. 3. Spänning i vardagen? – Ett nedslag i pedagogers verklighet på en grundskola för elever med autism/ Workday tension? - An extract from teachers’ reality on a Swedish elementary school for pupils with autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joseph Barbera; Jon Jonsson; [2014]
    Nyckelord :Pedagogperspektiv; Spänning; Lgr 11; Autism; Ansvar; Ramfaktorteori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks en outtalad spänning som framkom under ett samtal med några pedagoger vid ett besök på en skola för elever med diagnosen autism under våren 2013. Pedagogerna förklarade att de ansåg det som svårt att implementera den svenska läroplanen för grundskolan, Lgr 11, i verksamheten samtidigt som de måste ta hänsyn till sina elevers begränsningar som är en följd av deras diagnos. LÄS MER