Sökning: "BVH"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet BVH.

  1. 1. Accelerationsstrukturer för strålspårning : En jämförelse mellan Bounding Volume Hierarchies för användning inom spel och filmproduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Axel Nyström Svensson; [2022]
    Nyckelord :Strålspårning; accelerationsstrukturer; BVH;

    Sammanfattning : En vanligt förekommande teknik för att påskynda sökningen av en skärpunkt i en 3d-scen är accelerationsstrukturer. Valet av accelerationsstruktur är ofta en avvägning mellan kort konstruktionstid och en struktur som effektivt påskyndar sökningen. LÄS MER

  2. 2. Interleaved Prefetching Ray Traversal on CPUs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Meyer; [2021]
    Nyckelord :Computing methodologies ! Ray tracing; Information systems ! Data access methods; Hierarchical data models; ; Beräkningsmetoder ! Strålspårning; Informationssystem ! Dataåtkomstmetoder; Hierarkiska datamodeller; ;

    Sammanfattning : Ray tracing is used in computer graphics to generate images. The process of rendering images using ray tracing includes testing large counts of rays for intersection against geometry. Testing for ray-geometry intersection is more formally known as the Ray Shooting Problem (RSP) and has broad applications across multiple communities. LÄS MER

  3. 3. Bred kollisionsdetektering för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Franz Jonzon; [2020]
    Nyckelord :Bredfas; kollisionsdetektion; arbetsbelastningsanpassande; Broadmark; spelmotor;

    Sammanfattning : Bredkollisionsdetektionsalgoritmer är oftast specialiserade så de endast fungerar optimalt i specifika scenarier. Arbetsbelastningsanpassande algoritmer skulle möjligen vara effektiva i flera olika scenarier, likt de som kan uppstå i datorspel. LÄS MER

  4. 4. Effektivitet hos accelerationsstrukturer för strålföljning : En jämförelse av konstruktionstid för BVH och KD-träd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anton Blomdell; Tim Cook; [2020]
    Nyckelord :strålföljning; grafik; BVH; KD-träd;

    Sammanfattning : Strålföljning är en rendering teknik som använts för icke realtid rendering men har med hjälp av accelerationsstrukturer och GPUer lyckats uppnå rendering i realtid. För att använda strålföljning i spel eller dynamiska scener behövs accelerationsstrukturerna byggas om i realtid på grund av detta har denna undersökning valt att utföra en komparativstudie där accelerationsstrukturerna Boundary Volume Hierachy (BVH) och K-dimensional tree (KD-träd) undersöks angående konstruktionstider på GPUn. LÄS MER

  5. 5. Barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter av hembesök när barnet är 8 månader : En intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivå

    Författare :Anna Stolt; Sara Sjöholm; [2019]
    Nyckelord :Child health care; child health nurse; eight month -old child; home visits; familyfocused nursing care; interviews; Barnhälsovård; BHV-sjuksköterska; Hembesök; åtta-månaders ålder; Familjefokuserad omvårdnad; Intervjuer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hembesök till alla nyblivna föräldrar är grundläggande inom svensk barnhälsovård (BHV). Enligt det nya nationella barnhälsovårdsprogrammet ska alla familjer erbjudas två hembesök från barnhälsovården, det första när barnet är nyfött och det andra när barnet är åtta månader. LÄS MER