Sökning: "Barns läs och skrivutveckling i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Barns läs och skrivutveckling i skolan.

  1. 11. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER

  2. 12. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER

  3. 13. Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Ax; Maria Heder Ternell; [2008]
    Nyckelord :Skönlitteratur; språkutveckling; läsning; läslust; ;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud-frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan omföräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse. LÄS MER

  4. 14. Gemener och Versaler : och deras påverkan på den tidiga läs- och skrivutvecklingen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Roger Lundin; [2008]
    Nyckelord :Lingvistik. Läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om vilken påverkan omställningen från versaler till gemener har på den tidiga inlärningen av bokstäver i skrift och läsning. Studien handlar även om det pedagogiska material som affärer som tillexempel lågprisvaruhus och bokhandeln säljer och vilken effekt ett material som lekmän utformat har på ett barns inlärning av skrift och läsning. LÄS MER

  5. 15. När mos blir som och bil blir bli” - en studie om barns läs- och skrivsvårigheter : ”When who becomes how and which becomes witch” - a studie about childrens’ reading and writing disorders

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Sofia Utterberg; Ida Ek; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; språkutveckling; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att synliggöra pedagogers olika strategier för att förbättra förutsättningarna för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vi ville ge en bild av de förutsättningar som finns i skolan för att främja elevers läs- och skrivutveckling. Vi ville även gestalta innebörden av läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER