Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Surfplattor i undervisningen : En litteraturstudie av hur surfplattor påverkar skrivutvecklingen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ivana Ladan; Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :Surfplattor; skrivutveckling; undervisning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Digitalisering av skolan utvecklas hela tiden. På grund av detta är det väsentligt att även lärarna utvecklas i takt med tekniken för att kunna använda digitala verktyg i sin undervisning på det mest gynnande sätt. I dagens styrdokument krävs det redan i tidig ålder att barn ska arbeta med digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Pedagogernas roll i förskolebarnens läs- och skrivutveckling. : En studie om hur förskolepedagogerna arbetar med skriftspråk i förskolan, samt hur de ser på sin roll i att främja barnens lärande inom detta område.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Madelene Thorstensson; [2018]
    Nyckelord :Written language; children; teacher; alphabet; reading; writing; Skriftspråk; barn; pedagog; alfabet; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att ta reda på hur förskolepedagoger arbetar med att utveckla barns läs- och skrivinlärning. Jag ville ta reda på hur pedagoger främjar denna inlärning, samt hur de ser på sin roll i lärandet. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Olofsson; Annika Mellby; [2016]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; sociokulturellt perspektiv; speciallärare specialpedagog; språkstödjande arbete; tidiga insatser; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivlärande i åk F-3 : Materiella och strukturella resurser?

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Johansson Törnquist; Anna Andersson; [2014]
    Nyckelord :literacy; Fonologisk medvetenhet; fonem; högläsning; klassrumsmiljö; läslärande; läs- och skrivutveckling; skrivlärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete var att undersöka lärares materiella och strukturella resurser samt hur de använder sig av dessa i sin läs- och skrivundervisning i åk f-3. Denna studie bygger på intervjuer med sex lärare som arbetar i grundskolans tidigare år. Vi har studerat ämnet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivutveckling i Finland och Sverige : Hur arbetar finlandssvenska och svenska lärare med läs- och skrivutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin wallvik; [2012]
    Nyckelord :läsutveckling; skrivutveckling; PISA; finska skolan; läxor; jämförande studier;

    Sammanfattning : Intresset av att studera Finland har sin grund i det senaste decenniets PISA resultat. Finland har nått toppresultat i samtliga tre kunskapsområden matematik, naturkunskap och läsförståelse hos 15-°©‐‑åriga elever. LÄS MER