Sökning: "Begreppsutveckling"

Visar resultat 26 - 30 av 74 uppsatser innehållade ordet Begreppsutveckling.

  1. 26. Pratmatte : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder Singaporemodellen för elevers begreppsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger använder och interagerar med elever enligt Singaporemodellen för att elever ska utveckla begreppsförståelse och begreppskunskaper i matematik. Utifrån syftet framställdes tre frågeställningar; Hur använder lärare Singaporemodellen för att eleverna ska utveckla sin begreppsförståelse? Hur interagerar lärare och elever inom Singaporemodellen så att eleverna ska få möjligheter att utveckla sin förmåga i att använda matematiska begrepp? och Hur använder lärare matematiska begrepp inom Singaporemodellen? Syftet och frågeställningarna undersöktes genom två kvalitativa metoder, en gruppintervju med tre pedagoger samt ett observationstillfälle av ett lektionstillfälle. LÄS MER

  2. 27. Abstrakta begrepp i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adan Guerra Hansson; Adam Gunnevik; [2019]
    Nyckelord :abstrakt; begreppsutveckling; historiemedvetande; innehållsbegrepp; lärobok; läsbarhetsanalys; pseudobegrepp;

    Sammanfattning : Läroböcker används flitigt ute i skolorna som ett redskap för att utveckla elevernas kunskaper i olika ämnen. Samtidigt så ska alla lärare och ämnen ansvara för att utveckla elevernas språk med utgångspunkt i det språk som eleverna redan besitter samt utifrån deras erfarenheter. LÄS MER

  3. 28. Begreppsbildning vid läsning av skönlitterära texter : En intervjustudie om mellanstadielärares erfarenheter kring begreppsbildning i ämnet svenska för klasser med förstaspråks- samt andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Frohm; [2019]
    Nyckelord :Begreppsbildning; Andraspråk; Scaffolding; ZPD;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter att synliggöra hur lärare i årskurserna 4–6 beskriver sig arbeta med begreppsbildning före och under pågående arbete vid läsning av skönlitterära texter med elever som har både svenska som första- respektive andraspråk i det integrerade svenskklassrummet. Bakgrunden går igenom begreppsbildning och några varianter inom scaffolding. LÄS MER

  4. 29. Vad händer när fysiken möter estetiken? : att använda StoryTelling med drama i NO-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för matematik- och naturvetenskapernas didaktik

    Författare :Åsa Arvidsson; [2019]
    Nyckelord :Romantic understanding; StoryTelling; Begreppsförståelse; Drama; Lufttryck; Mellanstadiet; NO-undervisning; StoryTelling; vakuum;

    Sammanfattning : Att använda berättelser som undervisningsmetod är ingen nyhet i skolan. Däremot har metoden, av tradition, inte varit så vanlig i NO-undervisningen. På senare tid lyfts, i såväl skoldebatt som forskning, elevers svårigheter med begreppsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 30. Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kerstin Weijdegård; [2018-02-13]
    Nyckelord :procedurell; konceptuell; begreppsutveckling; begreppsförståelse; begreppsbild; procept; proceptuellt tänkande; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka det matematiska området. En tänkbar orsak till de sjunkande resultaten kan vara brister i begreppsutvecklingen. LÄS MER