Sökning: "Bilder i skolan Karlsson"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Bilder i skolan Karlsson.

  1. 1. Segmentation of Neuronal Cells Using Simplistic Methods : A Comparison of the Mean Shift Algorithm and Otsu’s Method

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alex Gunnarsson; Filip Karlsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Information regarding specific neuronal characteristics, such as shape and distribution, is essential for quantifying the brain structure and modelling accurate computer simulations. To this end, it is important to perform cell segmentation; to isolate the cells in a given image from the surrounding tissue, so it can be further analysed. LÄS MER

  2. 2. Synliggörande av elevers förståelse imatematikundervisningen : En kvalitativ studie om elevers olika sätt att visa förståelse för bråktal i en undervisningskontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cajsa Nilsson; Hillevi Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Bråktal; Förståelse; Undervisningskontext; Uppfattning;

    Sammanfattning : Bråktal är ett begrepp som är svårt att förstå för många elever eftersom det inte undervisas tillräckligt om det och anses som sällsynt i vardagslivet. Bråk är dessutom det begrepp som är mest komplext för elever i skolan och det finns mycket forskning som undersökt elevers förståelse för begreppet i testsituationer. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är inte så fyrkantig längre” : en studie om lärares möte med nyanlända elever i skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Karlsson; Lisa Bergström; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; idrott och hälsa; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för undervisning i skolämnet idrott och hälsa. För att besvara vårt syfte har vi valt att utgå från följande frågeställningar: Vilka särskilda utmaningar beskriver lärarna i samband med undervisningen där nyanlända elever deltar? – Vad uppmärksammar lärarna särskilt kring nyanlända elevers medverkan i undervisningen? – Vilka pedagogiska verktyg använder lärarna i undervisningen med nyanlända elever? Metod Vi har använt oss av kvalitativa djupintervjuer för att undersöka lärares möte med nyanlända elever inom ramen för idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Extracting Cardiac and Respiratory Self-Gating Signals from Magnetic Resonance Imaging Data

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

    Författare :Rebecca Hellström Karlsson; Tobias Peterson; [2015]
    Nyckelord :MRI; MR; magnetic resonance imaging; SG; self-gating; cardiac; cardiac MRI; sliding window reconstruction; motion artefacts; motion correction; 3D; signal filtering; MRI; MR; magnetisk resonanstomografi; SG; self-gating; hjärta; hjärt-MR; sliding window reconstruction; signalfiltrering; rörelseartefakter; rörelsekorrigering; 3D;

    Sammanfattning : Motion artefacts due to cardiac and respiratory motion present a daily challenge in cardiac Magnetic Resonance Imaging (MRI), and many different motion correction procedures are used in clinical routine imaging. To reduce motion artefacts further, patients are required to hold their breath during parts of the data acquisition, which is physically straining – especially when done repetitively. LÄS MER

  5. 5. Det vidgade textbegreppet : Vikten av IT, bilder och drama i undervisning

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Det vidgade textbegreppet; bilder bildtolkning; drama; media multimedia;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att med hjälp av litteratur och intervjuer undersöka om lärare är medvetna om det vidgade textbegreppet samt hur de använder sig av det i klassrummet. Jag använde mig av två frågeställningar: Är lärare medvetna om det vidgade textbegreppet i klassrummet? Hur används det vidgade textbegreppet avseende drama/teater, bilder och IT i klassrummet? Mitt tillvägagångssätt var att intervjua sju lärare i olika årskurser och därefter sammanställa resultatet. LÄS MER