Sökning: "Bilderböcker mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Bilderböcker mobbning.

  1. 1. Får jag vara med? –En analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Fagerlund Larsson; [2020]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; skola; barnlitteratur; Elin Bisander; Carina Wilke; text och bild;

    Sammanfattning : Detta är en analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker. Skolverket (2019) skriver att skolan ska se till att ingen människa blir utsatt för diskriminering, förtryck eller kränkande behandling och ett hjälpmedel läraren kan använda sig av i klassrummet för att förebygga mobbning är bilderboken (s.10). LÄS MER

  2. 2. ”Det gör ont i Wildas hjärta” – en undersökning om hur mobbning gestaltas i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; samtal; skola.;

    Sammanfattning : Mobbning är ett samhällsproblem som drabbar många barn i skolan. Det är vanligt förekommande i alla åldrar, och rapporter redovisar hur 60 000 barn i Sverige dagligen går till en skola som de inte känner sig trygg i. LÄS MER

  3. 3. "Man måste se den man vill bli vän med" : – om hur mobbning gestaltas i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Svenberg; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; skola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom text och bild undersöka hur mobbning gestaltas i två utvalda bilderböcker för barn. De två bilderböckerna är Saga och regnbågen av Carina Wilke och Katarina Dahlquist, och Fina Fisken av Anna Bergholtz och Emmalill Frank. LÄS MER

  4. 4. ”För det gör ont i hjärtat och i huvudet! : – En studie om hur mobbning gestaltas i bilderböcker för barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Lilja; [2017]
    Nyckelord :Bilderbok; barnlitteratur; mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mobbning gestaltas i tre olika bilderböcker genom bild och text, samt samspelet mellan bild och text. De böcker som användes i studien är Taggtråds-Tim av Stefan Ljungqvist och Johan Egerkrans (2005), Vem är annorlunda? Av Ingrid Fioretos och Vera Glumac-perlesi (2001) samt Tilda med is och sol av Carina Wilke och Inger Koleff (2003). LÄS MER

  5. 5. Jag har ett mönster - Boksamtal i årskurs två

    C-uppsats,

    Författare :Julia Lundberg; Madelaine Johansson; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; social och litterär stimulans; dialog;

    Sammanfattning : SammanfattningBoksamtal har en vetenskaplig förankring i det sociokulturella perspektivet som betonar människors gemensammalärande och dialog som en förutsättning för individens och gruppens utveckling. Syftet med studien är att undersöka hurboksamtal stimulerar den litterära och sociala utvecklingen hos fem elever i en årskurs två. LÄS MER