Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Improving Gender Equality : What Construction Companies Could Consider

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Elin Blomster; [2023]
    Nyckelord :Gender Equality; Gender Inequality; Barriers; Opportunities; Construction Industry; Jämställdhet; Ojämställdhet; Hinder; Möjligheter; Byggbranschen;

    Sammanfattning : It is by now well known that the construction sector has challenges regarding reaching equal gender balances and despite various types of actions to increase the share of women, the industry remains one of the most gender-segregated industries in the world with hardly ten percent of women in the Swedish construction sector. However, the previous industry initiatives for gender equality solely focused on increasing the share of women have been criticized by research as it disregards what may lie behind the skewed gender balances. LÄS MER

  2. 2. Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans? : En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Blomster; Denise Franzén; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; ledarskap; uppfattningar; strategier; pedagoger;

    Sammanfattning : Att vara pedagog i förskolan kan vara ett stressfyllt yrke med höga krav, personalbrist och stora barngrupper. Den här studien har som syfte att undersöka hur rektorer och pedagoger på för-skolan kan skapa en sund arbetsmiljö och förebygga arbetsrelaterad stress och utmattnings-syndrom. LÄS MER

  3. 3. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  4. 4. Högläsning : en kunskapsöversikt om hur högläsning som pedagogiskt verktyg utvecklar litteracitet hos elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; litteracitet; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka den forskning som finns kring högläsning och dess betydelse för elevers litteracitetsutveckling i årskurs F-3. I kunskapsöversikten presenteras en sammanställning av forskningsområdet kring lärares högläsning i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. MÅLSMANS UPPFATTNING AV BARNS INTAG AV FRUKT & GRÖNSAKER I RELATION TILL REKOMMENDATIONERNA

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sanna Bengts; Felicia Blomster Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Frukt; grönsaker; intag; rekommendationer; barn;

    Sammanfattning : .... LÄS MER