Sökning: "Dövkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Dövkultur.

  1. 1. Teckenspråkiga elever visar med hela kroppen! : En studie om teaterlärares erfarenheter i teaterundervisning med teckenspråkstalande elever.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Nathalie Bengtsson Alvstrand; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråksteater; teaterlärare; teaterpedagogik; dövkultur och kroppsligt gestaltande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa teaterlärares erfarenheter av att undervisa i teater med grupper som talar teckenspråk. Studien har som mål att besvara frågeställningarna: Vilka anpassningar gör teaterlärare inför och under teaterundervisningen med grupper som talar teckenspråk? På vilka sätt beskriver teaterlärare samspelet mellan teater och teckenspråk i det kroppsligt gestaltande arbetet i undervisningen? Arbetet med studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med tre teaterlärare. LÄS MER

  2. 2. Litteratursamtal i kontaktzonen : Praktik, identitet och språk i en teckenspråkig bokcirkel

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Zahra Zandieh; [2019]
    Nyckelord :Sign language; Group reading; Ethnography; Deaf culture; Literacy practice; teckenspråk; läsecirklar; etnografi; dövkultur; litteracitetspraktik;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis was to study literacy practices in a reading group of nine women discussing fiction in Swedish sign language. The following research questions were examined: What patterns of action have taken form in this practice and what meaning is attributed to these patterns? How can this reading group be understood in the light of Päivi Fredäng’s research on identity and cultural changes in the Swedish Deaf world? How do the participants handle using two different languages and modalities during the discussions, and to what extent can this be understood using Mary Louise Pratts concept contact zone? Finally, the last question aims to explore the reasons behind the very scarce number of reading groups in Sweden discussing fiction in sign language. LÄS MER

  3. 3. Jag förtjänar att bli sedd som människa, inte en bromskloss i kommunikationen. - En kvalitativ studie om dövas upplevelser av sjukvårdens bemötande utifrån deras dövhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emelie Frost; [2016-06-16]
    Nyckelord :Döva; dövkompetens; bemötande; dövkultur; stigmatisering; makt;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om döva patienters upplevelser av vårdpersonalens bemötande till dem när de söker vård vid olika vårdkontakter utifrån deras dövhet. Syftet med studien är att ta reda på vilka uttryck dövas upplevelser tar sig av bemötande från sjukvården utifrån deras dövhet samt vilket perspektiv vårdpersonalen har när de möter en döv patient. LÄS MER

  4. 4. Kaffesugen - ett adjektiv och en anledning att träffas. : Om äldres syn på sin vardag.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sascha Ralmé; [2016]
    Nyckelord :Äldre; mötesplatser; döva personer; träffpunkter; ålderism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur äldre ser på och beskriver sina vardagsmiljöer, samt vilka möjligheter äldre upplever sig ha att påverka den egna vardagen. På en träffpunkt för äldre har deltagande observation med tematiskt öppna intervjuer genomförts under två veckor. LÄS MER

  5. 5. Lärare i behov av särskilt stöd? Vad behöver en lärare lära sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofia Einarsson; [2014-04-09]
    Nyckelord :teckenspråk; dövkultur; CODA-elever; skolutveckling;

    Sammanfattning : CODA (Children of deaf adults) innebär att man är hörande själv men har en eller två teckenspråkiga föräldrar. CODA-elever har teckenspråk som hemspråk och de lever mittemellan den döva världen och den hörande. LÄS MER