Sökning: "teaterlärare"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet teaterlärare.

  1. 1. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Annette Andersson; [2023]
    Nyckelord :communicate; phenomenography; tacit knowledge; theatre education; upper secondary school; fenomenografi; gestaltning; gymnasiet; kommunicera; teaterundervisning; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER

  2. 2. ”Det finns alltid en plats i ringen, välkommen” : Teaterlärares arbete med inkludering och delaktighet i teatergrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Pernilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :Teater; elevinflytande; lärarroller; kulturskola; lärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur teaterlärare på kulturskolan resonerar kring att skapadelaktighet och inkludering i teatergrupper. För att uppnå detta har semistrukturerade intervjueranvänts, med hjälp av öppna observationer som endast används för att skapa en gemensamgrund för intervjuerna. LÄS MER

  3. 3. ”Bra åsikter” : En kvalitativ studie om samhällsfrågor i teaterundervisning på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Nathalie Nilsson; [2022]
    Nyckelord :teaterpedagogik; samhälle; teater; tabu; politik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka samhälleliga strömningar som teaterlärare pågymnasieskolans estetiska program anser influerar de praktiska-och teoretiska aspekternainom teaterundervisning. Frågeställningarna undersöker vilka samhälleliga strömningar sominformanterna upplever influerar deras arbete, samt hur de förhåller sig till samhällsfrågor isin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Teckenspråkiga elever visar med hela kroppen! : En studie om teaterlärares erfarenheter i teaterundervisning med teckenspråkstalande elever.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Nathalie Bengtsson Alvstrand; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråksteater; teaterlärare; teaterpedagogik; dövkultur och kroppsligt gestaltande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa teaterlärares erfarenheter av att undervisa i teater med grupper som talar teckenspråk. Studien har som mål att besvara frågeställningarna: Vilka anpassningar gör teaterlärare inför och under teaterundervisningen med grupper som talar teckenspråk? På vilka sätt beskriver teaterlärare samspelet mellan teater och teckenspråk i det kroppsligt gestaltande arbetet i undervisningen? Arbetet med studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med tre teaterlärare. LÄS MER

  5. 5. Teaterundervisning under pandemin – ”Det blir knepigare” : En studie om hur digital teaterundervisning fungerade på gymnasieskolor under pandemin.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Luna Odoany; [2022]
    Nyckelord :teater; ramfaktorer; covid-19-pandemin; digitala verktyg; digital undervisning digital teaterundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur digitalteaterundervisning fungerade under pandemin i jämförelse med undervisning på plats förepandemin samt vilka för- och nackdelar som finns i digital teaterundervisning utifrån någrateaterlärares upplevelser under covid-19-pandemin som tog plats år 2020. Studiens empiribaseras på fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfördes med teaterlärare pågymnasieskolor i Sverige. LÄS MER