Sökning: "D -UPPSATSER Socialt arbete 2014"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden D -UPPSATSER Socialt arbete 2014.

  1. 1. Motivationens möjligheter. Motivationsbegreppets konstruktion och implikationer i den kommunala missbruksvården

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johan Lindwall; [2014-06-25]
    Nyckelord :motivation; missbruk; diskurs; klientkonstruktion;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsen var att kritiskt granska motivationsbegreppet och hur det används i missbruksvården. Mer specifikt var syftet att, utifrån en diskursanalytisk ansats, analysera hur motivationsbegreppet konstrueras lokalt på tre specifika enheter i den kommunbaserade missbruksvården, samt att analysera de lokala motivationsdiskursernas implikationer. LÄS MER

  2. 2. Ostracism och aggressivitet : – En litteraturstudie om exkludering och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Daniel Eldborn; [2014]
    Nyckelord :Ostracism; exclusion and aggression; Ostracism; exclusion och aggression;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar fenomenet ostracism/exkludering och dess konsekvenser. Studiens centrala syfte var att undersöka om det finns någon koppling mellan ostracism och aggressivt beteende, och hur kopplingen mellan exkluderade personer och deras aggressiva beteende i så fall kan förklaras. LÄS MER

  3. 3. PARENTING PROGRAMS AND CHILD PROBLEM SEVERITY : Are Group-based Parenting Programs to Prevent Child Problem Behaviors Equally Effective for Children with Clinical and Non-clinical Problem Levels?

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Frida Åström; [2014]
    Nyckelord :Parenting program; externalizing; problem behavior; ADHD; ODD; effectiveness study;

    Sammanfattning : The effectiveness of parenting programs in preventing child problem behaviors have been increasingly supported in the literature. However, studies revealed contradictory findings of how children with severe problem levels benefit from the programs. LÄS MER