Sökning: "Daglig verksamhet"
Visar resultat 21 - 25 av 189 uppsatser innehållade orden Daglig verksamhet.
21. Att leva bakom resten av världen - Upplevelser av erkännande och stigmatisering på verksamheter för meningsfull sysselsättning.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this thesis was to explore how people with psychiatric disabilities experience interventions of supportive occupation, and how it affects their well-being, sense of meaningfulness, and participation in society. Since the thesis aimed to explore the individuals’ feelings and experiences, it was based on a qualitative methodological approach. LÄS MER
22. KOMMUNIKATION MELLAN PERSONAL OCH BRUKARE I DAGLIGA VERKSAMHETER : EN KVALITATIV STUDIE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bengtsson, J. Kommunikation mellan personal och brukare i dagliga verksamheter - En kvalitativ studie. Examensarbete i handikapp ochrehabiliteringsvetenskap 15 högskolepoäng. Malmö universitet: Fakulteten förhälsa och samhälle, 2018. LÄS MER
23. Vägen till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning : En kvalitativ studie om delaktighet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur kommunala verksamheter arbetar för att ge personer med intellektuell funktionsnedsättning möjligheter att påverka valet av arbete/sysselsättning utifrån egna intressen och önskningar. För att uppnå syftet användes kvalitativ metod där sex enhetschefer för daglig verksamhet intervjuades för att vi skulle få ta del av deras bild. LÄS MER
24. Skam i terapirummet : Kliniska och privata erfarenheter hos DBT-behandlare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Forskning har visat att skam är en viktig transdiagnostisk faktor i psykisk ohälsa, samt att skam påverkar hur vi agerar i terapisituationer och i handledning. Denna studies syfte var att utforska hur kliniskt verksamma behandlare förhåller sig till skam. Metoden som använts är samtalande intervjuer utifrån Grounded Theory. LÄS MER
25. Hot och våld, en daglig företeelse på lärarens arbetsplats : En studie som belyser hur verksamma lärare reagerar, agerar och hanterar hot och våld från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur lärare kan eller bör agera vid hot eller våldsamma händelser från elever i årskurs 7-9 och gymnasieskola. Vidare undersöks olika infallsvinklar på bemötande vid våld och hot. LÄS MER