Sökning: "Emelie Billman"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Emelie Billman.

  1. 1. Healing, andlighet och nyreligiösa rörelser : En studie av de organisatoriska förändringarna inom Reconnective Healing

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Billman; [2018]
    Nyckelord :Healing; spirituality; sect; cult; religion; new religion; social psychology; organizational changes; Healing; andlighet; sekt; kult; religion; nyreligion; socialpsykologi; organisatoriska förändringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att hitta en förklaring till varför andliga healinginriktningar med tiden upphör att kunna bedömas som andliga. Undersökningen tar avstamp i hypotesen att socialpsykologiska skäl ligger bakom. LÄS MER

  2. 2. Åskådliggörandet av skuggan : om att finna sin inneboende gudom

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Billman; [2017]
    Nyckelord :The unconscious; fear; fear causes; fear manipulation; religion; spirituality.; Det omedvetna; rädsla; orsaker rädsla; hantering rädsla; religion; andlighet.;

    Sammanfattning : Detta arbete utreder om rädsla kan vara orsak till att människor i sekulariserade områden söker sig till andlighet och/eller religion. Metoden hermeneutik användes i huvudsak för detta ändamål då den ger utrymme för att tolka och förstå mänskliga intentioner och idéer. Vidare vilade den teoretiska grunden på Carl G. LÄS MER

  3. 3. Återstoden av postkolonialism : En analys av historiekunskapens läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Emelie Billman; [2016]
    Nyckelord :Eurocentrism; intercultural learning; historical consciousness; historical empathy; Eurocentrism; interkulturellt lärande; historiemedvetande; historisk empati;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar huruvida läromedlen Utkik 7-9 Historia och SO direkt historia ämnesboken, som används för historiekunskap i årskurs 7-9, följer läroplanens värdegrundsuppdrag om att främja det mångkulturella samhället eller indirekt motarbetar det. Fokus i den kvalitativa undersökningen av läromedlen är att studera utifrån vilka perspektiv utomeuropeisk historia berättas och om dessa perspektiv öppnar upp eller förhindrar utvecklandet av historiemedvetande och historisk empati, som således bör främja nutida mångkultur. LÄS MER