Sökning: "För- respektive nackdelar"

Visar resultat 21 - 25 av 733 uppsatser innehållade orden För- respektive nackdelar.

  1. 21. Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Talal Alkabra; Skena Abbas; [2023]
    Nyckelord :Film; digitala verktyg; teknikämne; högstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. LÄS MER

  2. 22. A Comparison of CNN and Transformer in Continual Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jingwen Fu; [2023]
    Nyckelord :Convolutional Neural Network; Transformer; Continual Learning; Image Classification; Faltade Neurala Nätverk; Transformator; Kontinuerligt Lärande; Bildklassificering;

    Sammanfattning : Within the realm of computer vision tasks, Convolutional Neural Networks (CNN) and Transformers represent two predominant methodologies, often subject to extensive comparative analyses elucidating their respective merits and demerits. This thesis embarks on an exploration of these two models within the framework of continual learning, with a specific focus on their propensities for resisting catastrophic forgetting. LÄS MER

  3. 23. Informationsöverföring till energisimulering : En utvärderande studie av metoder för informationsöverföring från BIM-program till energisimuleringsprogram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jimmy Andersson; Edvin Hansen; [2023]
    Nyckelord :BIM; Energy simulation; Interoperability; Information exchange; BIM; Energisimulering; Interoperabilitet; Informationsöverföring;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar att undersöka vilka metoder som används i Sverige förinformationsöverföring från modellering- till energisimuleringsprogram. Utifrån identifierademetoder konstaterades för- och nackdelar med respektive metod som fungerade som underlagtill förslag av utvecklingsmöjligheter. LÄS MER

  4. 24. Paramerisk Grasshopper-design av fackverk : Automatiserat arbetsflöde för dimensionering och projektering av fackverk

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Olle Arnold Carlsson; Fredrik Svärdström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I arbetet skapades ett parametriskt skript med en fullt automatiserad arbetsgång för parameterstyrd projektering och dimensionering av fackverksbalkar. Syftet med arbetet var att förenkla arbetsgången för projektörer och konstruktörer i det dagliga arbetet. LÄS MER

  5. 25. Verksamma lärares uppfattningar om LegiLexi och Lexplore i årskurs 1–3 : Digitala verktyg som möjliggör för en likvärdig bedömning av elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Kosatha; [2023]
    Nyckelord :LegiLexi; Lexplore; kartläggning; läsutveckling; läsförkunskaper; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera om lågstadielärare uppfattar att verktygen LegiLexi och Lexplore gynnar kartläggningen av lågstadieelevers läsfärdigheter samt på vilket sätt. Sju deltagare med erfarenhet av LegiLexi samt lika många med erfarenhet av Lexplore medverkade i studien och tillkom genom ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER