Sökning: "För- respektive nackdelar"
Visar resultat 21 - 25 av 733 uppsatser innehållade orden För- respektive nackdelar.
21. Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. LÄS MER
22. A Comparison of CNN and Transformer in Continual Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Within the realm of computer vision tasks, Convolutional Neural Networks (CNN) and Transformers represent two predominant methodologies, often subject to extensive comparative analyses elucidating their respective merits and demerits. This thesis embarks on an exploration of these two models within the framework of continual learning, with a specific focus on their propensities for resisting catastrophic forgetting. LÄS MER
23. Informationsöverföring till energisimulering : En utvärderande studie av metoder för informationsöverföring från BIM-program till energisimuleringsprogram
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Detta arbete ämnar att undersöka vilka metoder som används i Sverige förinformationsöverföring från modellering- till energisimuleringsprogram. Utifrån identifierademetoder konstaterades för- och nackdelar med respektive metod som fungerade som underlagtill förslag av utvecklingsmöjligheter. LÄS MER
24. Paramerisk Grasshopper-design av fackverk : Automatiserat arbetsflöde för dimensionering och projektering av fackverk
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : I arbetet skapades ett parametriskt skript med en fullt automatiserad arbetsgång för parameterstyrd projektering och dimensionering av fackverksbalkar. Syftet med arbetet var att förenkla arbetsgången för projektörer och konstruktörer i det dagliga arbetet. LÄS MER
25. Verksamma lärares uppfattningar om LegiLexi och Lexplore i årskurs 1–3 : Digitala verktyg som möjliggör för en likvärdig bedömning av elevers läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera om lågstadielärare uppfattar att verktygen LegiLexi och Lexplore gynnar kartläggningen av lågstadieelevers läsfärdigheter samt på vilket sätt. Sju deltagare med erfarenhet av LegiLexi samt lika många med erfarenhet av Lexplore medverkade i studien och tillkom genom ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER