Sökning: "Förskola sandlåda barns samspel medierad handling artefakter sociokulturellt perspektiv interaktionsanalys"

Hittade 1 uppsats innehållade orden Förskola sandlåda barns samspel medierad handling artefakter sociokulturellt perspektiv interaktionsanalys.

  1. 1. Samspelet i sandlådan : En observationsstudie om barns medierade handlingar med artefakter i leken

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Eek; Amanda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola sandlåda barns samspel medierad handling artefakter sociokulturellt perspektiv interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hus barn i sandlådan använder sig av artefakter i samspelet med andra. För att besvara detta syfte har vi studerat barn i sandlådan utifrån följande frågeställningar: Vilka medierade handlingar skapas mellan barn i deras lek i sandlådan med hinkar, spadar, formar och plasttallrikar? Hur använder barn sina tidigare erfarenheter i lek med materialet i sandlådan? Studien utgår från sociokulturellt perspektiv med fokus på begreppen samspel, artefakter och medierade handlingar vilka är förutsättningar för barns lek och lärande. LÄS MER