Sökning: "Förskolans fysiska innemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Förskolans fysiska innemiljö.

  1. 1. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares ansvar för förskolans innemiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar utförandet av sitt ansvar för förskolans fysiska innemiljö

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Minna Thorbjörnson; Sabina Pintaric; [2021]
    Nyckelord :Ansvar; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Innemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om utförandet av deras ansvar för förskolans fysiska innemiljö. Frågeställningar som har varit behjälpliga i studien är: vilka uppfattningar om genomförandet för förskolans fysiska innemiljö skildras i förskollärares berättelser, samt vilka begränsningar och möjligheter upplever förskollärare i utövandet av ansvaret för förskolans fysiska innemiljö? Metoden som använts är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Förskolans Inomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskolans fysiska- och sociala miljö ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalee Ardelean; Linda Berggren; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Handlingserbjudande; Inomhusmiljö; Posthumanistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka aspekter av inomhusmiljöns sociala- ochfysiska dimensioner i relation till pedagogiska möjligheter. Studiens ansats ärkvalitativ med strukturerade icke-deltagande observationer ochsemistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  4. 4. Utmanande miljöer i förskolan- En jämförelse mellan två olika pedagogiska profiler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Gustafsson; Johanna Friberg; [2010]
    Nyckelord :Lek; Kreativitet; Fantasi; Utemiljö; Innemiljö; Uteförskola;

    Sammanfattning : Linda Gustafsson & Johanna Friberg (2010). Utmanande miljöer i förskolan?Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskolaUppsatsen handlar om hur två förskolor med olika pedagogiska profiler arbetar för attskapa utmanande miljöer för barn i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förskolans fysiska innemiljö

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Lindahl; Maria Darfelt; [2010]
    Nyckelord :Förskolans fysiska innemiljö;

    Sammanfattning : Förskolans fysiska innemiljöEn studie om hur fyra pedagoger resonerar kring den fysiska innemiljön och dess påverkan på barns lärande. ... LÄS MER