Sökning: "Flickor hemma"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden Flickor hemma.
21. Den nödvändiga konflikten - en studie om hur förskolepedagoger ser på konflikter som pågår mellan barn i förskolan
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Den här studien handlar om vad förskolepedagoger har för synsätt på konflikter som pågår mellan barn i förskolan. I litteraturen tar jag upp perspektiven miljön, pedagogen, barns lek och genus, detta för att få en bakgrund och en förförståelse om hur pedagogerna kan tänka kring ämnet konflikter. LÄS MER
22. ”Hoppa nu, annars är du en kärring” : en observationsstudie om hur genus tar sig uttryck i skolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur genus tar sig uttryck i en klass i år sex, främst under idrottslektioner men även i andra ämnen. Ett mer specifikt syfte var att undersöka hur pojkarna och flickorna i klassen engagerade sig i uppgifter under lektionerna samt på vilket sätt de var fysiskt och verbalt aktiva under olika lektioner. LÄS MER
23. Fysisk aktivitet på fritiden hos barn i årskurs 5 och 6 : En kvantitativ jämförelse mellan innerstad och förort
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien har varit att studera skillnader på barns vanor av fysisk aktivitet utifrån tre skolor i Stockholmsområdet. • Vilken typ av fysisk aktivitet förekommer hos eleverna i de här tre skolorna? • Hur aktiva är dessa barn och vilka idrotter förekommer? • Skiljer sig pojkarnas och flickornas aktiviteter åt i en jämförelse mellan dessa tre skolor? Metod: Undersökningen är genomförd i form utav en kvantitativ studie där datainsamlingen bestod av en personlig enkät som utdelades i klasserna. LÄS MER
24. Barn och stress. En studie av tolv elevers upplevelser av stress.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Jag har utfört en empirisk studie med syfte att undersöka barns upplevelser av stress. Dels barns uppfattningar av begreppet stress, dels deras erfarenheter av stress i sin vardag. Med vardag avses hemma, på fritiden och i skolan. LÄS MER