Sökning: "Formativ bedömning historia 4-6"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Formativ bedömning historia 4-6.

  1. 1. Bedömningspraxis i mellanstadiets historieundervisning : Lärares arbete med formativ bedömning i skolämnet historia i grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Larsson; [2019]
    Nyckelord :History; history teaching; assessment; formative assessment; feedback; middle school; intermediate level of the compulsory school; Historia; historieundervisning; bedömning; formativ bedömning; formativ återkoppling; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare förhåller sig till samt arbetar med formativ bedömning i mellanstadiets historieundervisning. För att nå denna kunskap har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med totalt tre lärare som undervisar i ämnet historia för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Erfarna lärares historieundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Gyllerfelt; Louise Hansson; [2011]
    Nyckelord :Didaktik; Erfarna lärare; Historia; Historiemedvetande; Undervisning; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att vi vill ta reda på hur verksamma lärare undervisar i historia i årskurs 4-6 och vilka metoder som används. I arbetet har vi två frågeställningar, vår huvudfråga är Vilken metodik och didaktik använder lärarna i sin historieundervisning för att elever i årskurs 4-6 ska få ett historiemedvetande? och delfrågan är Vilken betydelse får den nya reformen (behörighet, legitimation och ny läroplan) för historieundervisningen? Mycket av den forskning vi använder oss av är tyvärr inte riktat mot årskurs 4-6. LÄS MER