Sökning: "Historie didaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Historie didaktik.

  1. 1. Lärarkårens Nationalism : En studie av nationalismen i Svensk Läraretidning 1882-1914

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Björn Nordlund; [2013]
    Nyckelord :Nationalism; Lärarkåren; Fosterlandskärlek; Statsnationalism; Etnisk-Lingvistisk nationalism;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar lärarkårens nationalismunder perioden 1882-1914. Dess syfte är att undersöka hur lärarkåren underdenna period ansåg att man bäst förmedlade nationell fostran och vad dennafostran borde innebära. LÄS MER

  2. 2. Detta är Katolska kyrkan : en studie av framställningar i historie- och religionsskolböcker mellan 1840-2011

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Adam Sabir; [2011]
    Nyckelord :Katolska kyrkan; fördomar; påven; jesuiter; religionsböcker; historieböcker; skolpropaganda; skolböcker; abort; preventivmedel; aids; skillsmässor; fördomar; utanförskap; friskolor; kvalitativ textanalys; katolsk; katolik; katolska; inkvisitionen; korstågen; munkar; nunnor; bål; kättare; heretiker; Luther; reformationen; motreformationen; FN; katolicismen;

    Sammanfattning : Denna studie söker att inventera och identifiera bilder eller framställningar rörande Katolska kyrkan i skolbokslitteratur mellan 1840-2011. Behovet av en sådan inventering har funnits länge och genom denna studie tas en första ansats till att fylla en kunskapslucka om hur skolbokslitteraturen har framställt och hur den framställer Katolska kyrkan. LÄS MER

  3. 3. En studie i några lärares kunskap och erfarenhet kring bemötande av kulturell mångfald.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mariam Hameed; [2010]
    Nyckelord :Kulturell mångfald; Gymnasielärare; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förberedda lärare anser sig vara i att bemöta uppfattningar till kulturell mångfald. Frågeställningarna lyder: Vilken syn har några lärare på kulturell mångfald och hur trygga anser de sig vara i bemötande av uppfattningar till kulturell mångfald? Och vilket pedagogiskt stöd erbjuder skolan lärarna för att kunna hantera uppfattningar till kulturell mångfald? Undersökningen består av tio kvalitativa intervjuer med samhälls-, geografi-, historie- och religionslärare, samt två rektorer. LÄS MER