Sökning: "Hunger Games"

Visar resultat 31 - 35 av 55 uppsatser innehållade orden Hunger Games.

  1. 31. Genuskonstruktioner i "The Hunger Games" : – En kvalitativ filmanalys av kvinnliga och manliga roller

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Felicia Teglen; Marie Österholm; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en filmanalys av filmerna ”The Hunger Games”, ”Catching Fire” och ”Mockingjay del 1” som ämnar bidra till en förståelse kring konstruktionen av de kvinnliga rollerna, konstruktionen av de manliga rollerna, men också medias konstruktion av dessa i filmerna. I studien analyseras samtida medierepresentationer med hjälp av teoretiska begrepp som hegemonisk maskulinitet, teorier om representationer och stereotyper, teorier kring genus i populärkultur samt teorier kring kvinnliga superhjältar som operationaliserats för att kunna applicera på vår analys. LÄS MER

  2. 32. Superkids and Feminism in The Hunger Games and Winter’s Bone

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Nathalie Larsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay discusses The Hunger Games and Winter’s Bone as feminist novels which contain main characters portrayed as superkids. Initially, gender studies and a feminist approach are presented as a background to discussing the novels from a feministic perspective. LÄS MER

  3. 33. Filosofin i barn- och ungdomslitteraturen : en studie kring filosofiska tankegångar i Nalle Puh, Liftarens guide till galaxen, Hungerspelen och Flugornas herre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Christian Zárate; [2015]
    Nyckelord :Children s literature; philosophy; Winnie the Pooh; The Hunger Games; The hitchhiker’s guide to the galaxy; Lord of the Flies; Barn- och ungdomslitteratur; filosofi; Nalle Puh; Liftarens guide till galaxen; Hungerspelen; Flugornas herre;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka om barn och ungdomslitteraturen tillägnat sig filosofiska tankegångar och hur detta har utryckts i fyra skönlitterära verk. Barnlitteraturen används i skolan framförallt för att öka läsförståelse och ordkunskap. I denna studie har jag pekat på att litteraturen även kan föra fram filosofiska idéer. LÄS MER

  4. 34. Hur en grupp gymnasieelever uppfattar en översättning : Med utgångspunkt i The Hunger Games

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Neidmark; [2015]
    Nyckelord :Översättning; The Hunger Games; Hungerspelen; empirisk studie; översättningsteorier;

    Sammanfattning : Omkring 30 elever i de senare åren av gymnsieutbildningen fick av mig diskussionsuppgifter i vilka de skulle jämföra en svensk översatt text med dess originalversion på engelska. Sammanlagt svarade 17 elever på uppgifterna. LÄS MER

  5. 35. "I might be in love with you" : en jämförande analys av tonårsromanserna i The Hunger Games och Divergent

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Charlotte Hjärtinge; Johanna Hoffman; [2015]
    Nyckelord :The Hunger Games; Divergent; tonårsromanser; tonårstrots.;

    Sammanfattning : Bakgrund: The Hunger Games (Collins, 2008) och Divergent (Roth, 2011) är succéromaner som friskt blandar teman som t.ex. identitetssökande, politisk revolt och tonårstrots. Romanerna ingår i genren young adult dystopian literature och är i gott sällskap eftersom intresset för dystopisk och post-apokalyptisk litteratur och film är stort. LÄS MER