Sökning: "Hur kan det visuella bli"

Visar resultat 11 - 15 av 99 uppsatser innehållade orden Hur kan det visuella bli.

  1. 11. Svensk spel UI - mer science än fiction : En kvalitativ studie om svenska spelutvecklares designprocess kring UI

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Angelina Dib; Sandra Holm; Alva Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :UI user interface spelutveckling spel användargränssnitt;

    Sammanfattning : Svensk spel UI - mer science än fiction är en uppsats skriven av Angelina Dib, Sandra Holm och Alva Jörgensen. Denna undersökning handlar om spelutvecklingen i Sverige, med fokus på UI, det vill säga User Interface. Denna uppsats innehåller 7548 ord. LÄS MER

  2. 12. DRA TILL SKOGS : EN STUDIE AV RADIKALSLÖJDANDE SOM PEDAGOGISK METOD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Karin Andersson; [2022]
    Nyckelord :Radikalslöjd; aktionsforskning; grundskola; designbegreppet; görande.;

    Sammanfattning : Under min studietid har jag noterat att design av många ses som en ”uppstyrd” form av konst, förknippad med konsumtion, status och sterila miljöer, långt från min egen kaosartade, tillsynes maniska tillverkning. Detta i kombination med mina funderingar kring rolluppdelningar och bristande stimulans i klassrumsmiljön för både lärare och elever har lett till ett undersökande arbete om att finna en undervisningsmetod för att bryta upp mönster ochlära ut en mer avslappnad attityd till att designa. LÄS MER

  3. 13. Att förstå och bli förstådd : En litteraturstudie om hur sjuksköterskan kan främja kommunikationen med patienter som drabbats av afasi efter stroke

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emilia Engström; Malou Forsberg; [2022]
    Nyckelord :stroke; afasi; kommunikation; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Introduktion/bakgrund: Personer som drabbas av afasi efter stroke upplever individuella svårigheter. Symtom på afasi delas in i fyra områden utifrån funktionsnedsättning: verbalt uttryck, hörsel, läsförståelse och skrift. LÄS MER

  4. 14. The Attention of Train Drivers : An experimental study of differences in attention between Automatic Train Control and European Railway Traffic Management System (ERTMS)

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Lisa Bernheim; [2022]
    Nyckelord :The Swedish National Road and Transport Research Institute; ERTMS; visual attention; situation awareness; eye-tracking; Statens väg- och transportforskningsinstitut; ERTMS; visuell uppmärksamhet; situation awareness; eye-tracking;

    Sammanfattning : A European project is gradually replacing the current train control systems to a mutual control system called as the European Railway Traffic Management System (ERTMS). I Sweden they have implemented the new train control system on a few train-lines in the northern part of Sweden. LÄS MER

  5. 15. Monopol i modern tappning : Hur en uppdaterad version av det klassiska brädspelet Monopol kan utformas genom ett retroperspektiv med syftet att ge ett mer modernt intryck

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Agnes Friberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det klassiska sällskapsspelet Monopol har spelats i många år och redan år 1935 såldes spelkonceptet till Parker Brothers vilket var ett steg i riktningen mot att bli det mest sålda brädspelet genom historien som är privatpatenterat (Encyclopaedia Britannica, 2021). Monopols långa historia har inte inneburit större förändringar i det visuella utseendet, tvärtom så har endast mindre justeringar gjorts där många grafiska element inte förändrats överhuvudtaget. LÄS MER