Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Demokrati eller klimatomställning? : en systematiserande innehållsanalys av Återställ Våtmarkers demokratisyn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Hansson; [2023]
    Nyckelord :Democracy-environment nexus; climate movement; environmental democracy; ecological democracy; Återställ Våtmarker;

    Sammanfattning : Is it possible to achieve ecological sustainability with our current democratic system? This question constitutes the democracy-environment nexus which has been a core theme in both the public debate as well as in research ever since the climate issue gained status of being a social problem in the 1970s. We are constantly presented with increasingly alarming science about the consequences of global warming. LÄS MER

  2. 2. Från tystlåten 15-åring till världsledare - En kvalitativ dokumentstudie av svensk massmedias framställningar av Greta Thunberg och konstruktion av karismatiskt ledarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel Arnald; Karin Funegård; Lovisa Johansson; Malin Liljedahl; [2020]
    Nyckelord :Karismatiskt ledarskap; Greta Thunberg; Massmedia; Framställningar och Diskursanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur karismatiskt ledarskap konstrueras i massmedia genom att göra en närstudie på den massmediala framställningen av Greta Thunberg. Mer specifikt ämnar studien att bidra teoretiskt genom att öka förståelsen för hur konstruktionen av karismatiskt ledarskap skapas i svensk massmedia. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av stöd när man börjar använda digitala läs- och skrivhjälpmedel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja-Karin Ekåsen; Klas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2018 Handledare: Gunilla ThunbergExaminator: Joanna GiotaKod: VT18-2910-251-SPP610 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, digitala hjälpmedel, sociokulturellt perspektiv, relationellt perspektiv.AbstractSyfteSyftet med studien är att undersöka om och hur en utbildningsinsats i grupp haft betydelse för hur elever i läs och skrivsvårigheter i årskurs 4-6 använder de digitala hjälpmedlen som de har tillgång till. LÄS MER