Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bedömning i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Maja Lundberg; Kajsa Adamsson; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningspraktiker; bedömningsverktyg; blindundervisning; bildämnet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning i bild är något som vi som lärarstudenter ofta brottats med, därför har vi valt att undersöka och sammanställa forskning från fältet som kan svara på frågeställningen “Vad finns det för forskning om bedömning i bildämnet?” och som kan relateras till och stödja oss i vår kommande yrkesprofession som bildlärare. Materialet är insamlat systematiskt genom sökningar på tre databaser och har genom urvalsprocesser resulterat i tio valda artiklar som utgör kunskapsöversiktens resultat. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och utmaningar med att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i hem- och konsumentunskap med elever som läser svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Cecilia Backman; [2023]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; svenska som andraspråk; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Elever som läser svenska som andraspråk behöver individanpassad, språk- och kunskapsutvecklande undervisning för att inte hamna efter i ämneskunskaperna. Stort fokus och stort egenansvar läggs på eleverna att lära sig svenska och mindre på att det ämnesspecifika språket ska utvecklas. LÄS MER

  3. 3. NO, ett ämne som lätt tappas bort : En kvalitativ intervjustudie om lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva en kvalitativ NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Line Björnsvik; Caroline Örtengren; [2022]
    Nyckelord :Kollegiala samarbeten; NO-undervisning; Pedagogisk ämneskunskap; Systematiskt kvalitetsarbete; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att belysa lärares och rektorers syn på sina förutsättningar att bedriva kvalitativ NO-undervisning med stöd av kollegiala samarbeten och skolans systematiska kvalitetsarbete. Metodval för studien är en kvalitativ ansats där det empiriska materialet utgjordes av semistrukturerade intervjuer med lärare och rektorer från tre olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson Grönberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. LÄS MER

  5. 5. De faktiska förutsättningarnas kraft i förskolans praktik. : Om arbetet med barn i behov av särskilt stöd och likvärdighet ur ett organisatoriskt perspektiv.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annifrid Thålin; [2021]
    Nyckelord :Adhocarati; Barn i behov av särskilt stöd; Byråkrati; Förskola; Likvärdighet; Ramfaktorteori; Skirtic´s organisationsteori; Specialpedagogik; Organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur rektorer och förskollärare beskriver arbetet med barn i behov av särskilt stöd, likvärdighet och specialpedagogiska behov i relation till förskolans organisatoriska förutsättningar. Detta för att analysera vilka tänkbara konsekvenser det kunde få för barns rättigheter till en likvärdig förskola. LÄS MER