Sökning: "Människolik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Människolik.

  1. 1. Using eye tracking to measure visual responses

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebaztian Johansson; Zebastian Kensert Forsman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Eye tracking technology is becoming more accessible in general, presenting new opportunities for applications. Said technology is also a relatively new and unexplored tool that can be used in research to enable insights not previously available. LÄS MER

  2. 2. Samskapande med AI i webbdesign : Utforskande av sätt att implementera människa-AI samarbete i en designprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hampus Jaanson; Markus Harrvik; [2023]
    Nyckelord :AI; co-design; design thinking; Human-centered design; web design; AI; design thinking; medskapande design; människocentrerad design; webbdesign;

    Sammanfattning : De senaste årens utveckling av generativ AI har fått mycket uppmärksamhet i etablerade medier och generellt i samhället, vilket bland annat har handlat om bildgenereringsverktyg. Något som det saknas tidigare forskning kring är hur text-tillbild AI kan användas inom webbdesign. LÄS MER

  3. 3. Robot Gaze Behaviour for Handling Confrontational Scenarios

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Paul Gorgis; [2021]
    Nyckelord :Eye Gaze; Gaze Behaviour; Human-Like; Model; Human-Robot Interaction HRI ; Social Robots; Confrontational Scenarios; Blick; Blickbeteende; Människolik; Modell; Människa-Robot Interaktion MRI ; Sociala Robotar; Konfrontationsscenario;

    Sammanfattning : In everyday communication, humans utilise eye gaze due to its importance as a communication tool. As technology evolves, social robots are expected to become more adopted in society and, since they interact with humans, they should similarly use eye gaze to elevate the level of the interaction and increase humans’ perception of them. LÄS MER

  4. 4. Realistiskt eller överdrivet? : En studie om uncanny valley i animerad film

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :My Helmisaari; Tintin Torin; [2019]
    Nyckelord :Animation; Uncanny Valley; Empati; Film.;

    Sammanfattning : Till följd av snabba framsteg inom animeringsteknik har möjligheten att skapa realistiska datorgenererade karaktärer resulterat i att fenomenet uncanny valley eller på svenska kusliga dalen, som tidigare endast nämnts i samband med robotik, också visat sig existera i animerad film. Uncanny valley beskriver den subjektiva punkten när en virtuell karaktär uppfattas för realistisk eller människolik vilket leder till att den emotionella responsen hos betraktaren blir negativ istället för empatisk och engagerande. LÄS MER

  5. 5. Impact of Facial Self-Similarity and Gender of a Storytelling Virtual Character

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linnea Fornander; [2019]
    Nyckelord :Virtual characters; facial similarity; self-similarity; gender; story-telling; empathic emotion;

    Sammanfattning : Technical advancements allow for embodied virtual agents to not only be increasingly human-like, but also to behave and look like particular individuals. As biases towards self-similarity have been found in human-human studies, it is of interest to explore to what extent this applies to virtual characters (VCs). LÄS MER