Sökning: "Martín Nilsson"

Visar resultat 21 - 25 av 194 uppsatser innehållade orden Martín Nilsson.

  1. 21. Konsuln, arbetaren, och järnverket : En demografihistorisk undersökning över de första Sandviksarbetarna och deras bakgrund under 1863-1870.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Åslund; [2022]
    Nyckelord :Sandviken; Sandvik AB; 1860s; 1870s; Historiographic survey; Demographics; Workers; Ironworks; Swedish steel industry; Sandvikens Ironworks; Högbo Steel and Ironworks; Sandviks Ironworks Company; Sandviken; Sandvik AB; 1860-tal; 1870-tal; Demografihistoria; Demografi; Arbetare; Järnarbetare; Stålindustri; Sveriges stålindustri; Gästrikland; Järnarbetare; Sandvikens Bruk; Högbo Bruk; Högbo Stål och Jernverks AB;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to conduct a survey of the earliest workers at the Sandviken ironworks in Gävleborgs county, Sweden, during the period of 1863-1870 in order to determine their places of birth or origin. The study is primarily based around four books and one article which describe historiographic terms and methods, two books covering the processes behind industrialization and urbanization in the 19th century by historian Lars Nilsson and Welsh historian John Elliot. LÄS MER

  2. 22. Produktkalkylering i svensk verkstadsindustri - en kartläggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sebastian Behrenz; Martin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Product costing; relevance lost; contingency theory; institutional theory; lean production; engineering industry.;

    Sammanfattning : Product Costing in the Swedish Engineering Industry - a survey  This thesis is about product costing in the Swedish engineering industry. The thesis is empirical and consists of two studies, one descriptive and one explanatory study. LÄS MER

  3. 23. CLASSIFICATION OF BRIDGES IN LASER POINT CLOUDS USING MACHINE LEARNING

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sunny Liao Nilsson; Martin Norrbom; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this work, machine learning was being used for bridge detection in point clouds. To estimate the performance, it was compared to an existing algorithm based on traditional methods for point classification. The purpose of this work was to use machine learning for bridge classification in point clouds. LÄS MER

  4. 24. Samma eller olika kalkylränta? : Analys av valet av att ha samma eller olika kalkylränta vidinvesteringar med lika eller olika marknadsrisk.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sebastian Behrenz; Martin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Kalkylränta; marknadsrisk; kapitalbudgeteringstekniker; diskonteringsränta; betavärdet; marknadsränta; ägarnas avkastningskrav och riskfri ränta.;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: Samma eller olika kalkylränta? Frågeställning:Vad är anledningen till att företag använder sig av en gemensam kalkylräntaför olika större reala investeringsprojekt, med lika eller olika marknadsrisk?Finns det något samband mellan att företag väljer att ha samma kalkylränta för olika störrereala investeringsprojekt och att företaget är verksamt i samma land och samma bransch? Syfte: Syftet med arbetet är att studera om svenska företag använder samma kalkylränta förolika reala investeringsprojekt och framförallt att undersöka anledningar bakom detta val.Dessutom har studien undersökt om det finns något samband mellan ett företags val attanvända samma kalkylränta för olika investeringsprojekt och att företaget är verksamt isamma land och samma bransch. LÄS MER

  5. 25. Null Reference Exception : Serious Games som lärverktyg för spelprogrammering.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Rikard Nilsson; Kevin Kinnunen; [2021]
    Nyckelord :Serious Games; Learning; Didactic Design; Programming; Serious Games; Lärande; Didaktisk Design; Programmering;

    Sammanfattning : I denna artikel kommer vi att gå igenom hur man kan gå till väga med att skapa ett spel somhar syftet att lära ut spelprogrammering. Syftet är att undersöka hur lärandet avspelprogrammering hade kunnat förändras och göras mer tillgängligt genom att använda sigav så kallade Serious Games som undervisningsmaterial. LÄS MER