Sökning: "Motivation scct"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Motivation scct.

  1. 1. Att vägleda NPF-elever på gymnasiet

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Björkbrant; Janna Hultén; [2022]
    Nyckelord :NPF; Gymnasieskola; Vägledningssamtal; Handlingshorisont; SCCT;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå för hur studie- och yrkesvägledare inom gymnasieskolan bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). I inledningen beskrivs hur skolan skall vara likvärdig för alla elever, men hur tidigare forskning visar att elever med NPF har andra behov som inte tillmötesgås. LÄS MER

  2. 2. Brytpunkten mellan gymnasiet och vuxenutbildningen : En studie om hur studie- och yrkesvägledare stödjer elever från introduktionsprogrammen att navigera i fortsatta studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Larsson; Marianne Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångar; kompensatorisk vägledning; valfrihet; vuxenutbildningen; upplevd självförmåga; vägledningsmetoder;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning utgör en central funktion för introduktionsprogrammens elever redan på gymnasiet. Men intresset för karriär och vägledning är ofta litet. LÄS MER

  3. 3. I det komplexa vägledningssamtalet speglas en komplex livssituation : En kvalitativ studie om interkulturell vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Ahlgren Sesay; Shilla Baratezadeh; [2022]
    Nyckelord :interkulturell vägledning; interkulturell kompetens; Språkintroduktion; kulturmöten; studie- och yrkesvägledning; SCCT;

    Sammanfattning : Vårt alltmer mångkulturella samhälle, ställer krav på interkulturell kompetens i undervisnings- och vägledningssammanhang, inte minst i mötet med nyanlända elever på Språkintroduktion. Beroende på elevernas olika skolbakgrund och förutsättningar har många av dessa elever svårigheter att uppnå de kunskapskrav som behövs för att få behörighet till gymnasiet eller fullfölja gymnasieutbildningen. LÄS MER

  4. 4. ”Alla metoder passar inte alla” : En kvalitativ intervjustudie om studie- och yrkesvägledares metoder i karriärvägledning med långtidsarbetslösa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Thérèse Darius; Susanne Malmgren; [2021]
    Nyckelord :Metoder; Karriärteorier; Långtidsarbetslöshet; Fördjupad vägledning; SCCT; Savickas; Socialkonstruktivistiska perspektivet; motivation; self- efficacy; intervjuer;

    Sammanfattning : Arbetslösheten i Sverige har ökat och långtidsarbetslösheten bedöms vara den stora utmaningen i samhället de närmsta åren samtidigt som undersökningar visar att insatser inte har eller har haft önskvärd effektivitet. Undersökningar visar att en fördjupad vägledning skulle vara mer effektiv för långtidsarbetslösa, samt att fokus på insatser bör ligga på ett stöttande av humankapital före utlärandet av jobbsökningsfärdigheter. LÄS MER

  5. 5. Vikten bakom studie- och yrkesvägledarnas motivationsarbete i skolan : Ett ämne som underskattas!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Reem Belbaisi; Sandra Straumdal; [2019]
    Nyckelord :motivation; tilltro; kompetens; studie- och yrkesvägledning; avhopp.;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie har varit att närmare granska och analysera hur studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolor arbetar med att motivera elever för att förebygga avhopp. I samband med detta har även avsikten varit att undersöka vilka faktorer som antas kunna påverka gymnasieelevers motivation till att fullfölja sina studier. LÄS MER