Sökning: "Musik- och Kulturskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden Musik- och Kulturskolan.

  1. 11. Trumsetsundevisning i grupp : En studie om meningserbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2022]
    Nyckelord :Gruppundervisning; trumsetsundervisning; instrumentalundervisning; meningserbjudanden; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv bidra med ökad förståelse för meningserbjudanden i gruppundervisning i trumset. Studien söker svar på hur meningserbjudanden tar sig uttryck i samtal om gruppundervisning med trumpedagoger. LÄS MER

  2. 12. Bedömning och mål i instrumentalundervisning på Estetiska programmet och Kulturskolan : Hur några musiklärare urskiljer och utvärderar musikaliskt lärande i instrumentalundervisning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Oskar Björk; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how teachers in instrumental teaching in different school forms work with assessment, planning and goals. Of interest are the prerequisites of the teaching, the teachers' musical and educational backgrounds and where the goals of the teaching come from and how they are designed. LÄS MER

  3. 13. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  4. 14. Eldsjäl eller martyr? : En kritisk diskursanalys av hur lärare inom kulturskolan upplever sin arbetssituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Lundin; [2022]
    Nyckelord :agens; kollektiv agens; kritisk diskursanalys; kulturskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur musiklärare inom kulturskolan upplever agens, det vill säga vilket handlingsutrymme de upplever sig ha i förhållande till de strukturer som påverkar deras arbetssituation. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som arbetar på kommunala kulturskolor. LÄS MER

  5. 15. Samspel i kulturskolan : Samspelsförmåga och ensemblevana hos pianoelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Tellin; [2021]
    Nyckelord :Ensemble; samspel; kulturskola; gymnasium; pianoundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen för pianoelever i kulturskolan ser ut med fokus på ensemblespel och samspel samt i vilken mån denna förbereder inför högre studier inom musik. I studiens bakgrundskapitel presenteras kulturskolans historia och uppdrag, kraven för ensemblekurserna på gymnasiet samt pedagogiska tankar inom pianoundervisning. LÄS MER