Sökning: "Musik- och Kulturskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser innehållade orden Musik- och Kulturskolan.

  1. 16. Något eget, något nytt, något lånat och någonting skräddarsytt : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkningar av och arbete med skapande i musik- och kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oskar Östlund; [2021]
    Nyckelord :music-making; creating music; creativity; composing; a hermeneutic perspective; musikskapande; skapande i musik; kreativitet; komposition; hermeneutiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kulturskolepedagogers uppfattningar om skapande i musikundervisning. Detta har gjorts genom att besvara tre frågeställningar: Hur tolkar kulturskolepedagoger aktiviteten skapande i musikundervisning? Hur beskriver kulturskolepedagoger sitt arbete med skapande i musikundervisning? Vilka hinder ser kulturskolepedagoger för elevers skapande i musikundervisning? Arbetet har haft ett genomgående hermeneutiskt perspektiv och vilar på en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  2. 17. "Jag vill sluta" : Tre blåspedagogers tankar om hur deras elever motiveras till att fortsätta spela

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linn Wikström; [2021]
    Nyckelord :motivation; woodwind teachers; woodwind students; teenagers; self-determination theory; motivation; blåspedagoger; blåselever; tonåringar; self-determination theory; blåsinstrument; instrumentalundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur blåspedagoger i musik- och kulturskolan arbetar för att motivera blåselever i tonåren. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer där tre erfarna blåspedagoger deltog. LÄS MER

  3. 18. Närhet och distans i instrumentalundervisning på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonas Björk; Olle Broström; [2021]
    Nyckelord :Relationship skills; Persona; Professionality; One-to-one tuition; Primary and secondary relations; Relationskompetens; Persona; Professionalitet; En-till-en undervisning; Kulturskola; Närhet och distans;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur sex musiklärare inom ’en-till-en’ undervisning förhåller sig till att skapa och upprätthålla en relation gentemot deras elever i kulturskolan. Tidigare studier föreslår att lärare måste upprätthålla en komplex tvådelad relation som både tillhandahåller den auktoritära- och den personliga lärarrollen. LÄS MER

  4. 19. Rekrytera mera : En intervjustudie om rekryteringsarbete på svenska musik- och kulturskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kristina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :recruitment; brass instruments; music school; cultural school; sociocultural perspective; focus groups; rekrytering; brassinstrument; musikskola; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares arbete med rekrytering av bleckblåselever på svenska musik- och kulturskolor. Studien behandlar verksamma bleckblåslärares skildringar av strategier som används för att rekrytera elever och vilka utmaningar som de intervjuade bleckblåslärarna beskriver gällande rekryteringrelaterat arbete. LÄS MER

  5. 20. GAMLA LÄRARE, NYA LÅTAR : En studie om fenomenet Taste freeze bland lärare pågymnasie- och Kulturskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Klas Jansson; [2020]
    Nyckelord :Låtval; ensemble; Taste freeze; praxisgemenskap och musikpedagogik;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har jag tittat närmare på de låtval man gör inom ämnet ensemble på gymnasieskolan och Kulturskolan. Jag har med hjälp av praxisgemenskap som teori och semistrukturerade intervjuer som metod av tre gymnasielärare, två lärare på Kulturskolan och en lärare på ett högstadium med musikinriktning sökt svar på följande forskningsfrågor: I vilken utsträckning uppdaterar lärare sin ensemblerepertoar med samtida låtar? Vad anser ensemblelärare om samtida musik ur ett pedagogiskt perspektiv? Vilka faktorer påverkar vad som används som undervisningsmaterial på ensemble lektionerna? Det jag fann var att det inom gymnasieskolan var få gånger det användes samtida låtar men att det var mer blandat på kulturskolan. LÄS MER