Sökning: "Naturvetenskap förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 219 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap förskola.

  1. 21. Musikens betydelse för lärande i förskolan : En intervjustudie om musik som mål och medel för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Björn; Diana Roslund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musicera; Musik som mål; Musik som medel; Inommusikaliskt mål; Utommusikaliskt mål;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om musikens betydelse för förskolan och vikten av att se musik som mål och medel för lärande. Studien är baserad på en kvalitativ metod och bearbetningen av empirin sker utifrån de teoretiska begreppen inommusikaliskt mål och utommusikaliskt mål. LÄS MER

  2. 22. Hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Kriström; Sandra Fjällrud; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Ekologi; Ekonomi; Förskola; Förskollärare; Hållbar utveckling; Miljö; Socialt; Sociokulturellt; Undervisning;

    Sammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER

  3. 23. VFU-aktörers samtal om verksamhetsförlagd utbildning i förskola : En diskursanalytisk studie av policydokument

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Norén; [2022]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; professionsutveckling; kunskapstraditioner; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur aktörer inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU) talar om kunskap och förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokument om VFU. Detta samtal undersöks genom frågeställningarna ”Hur talas det om kunskap i policydokumenten” och ”Hur talas det om förskollärarstudenters professionsutveckling i policydokumenten? och förstås i termer av diskurser. LÄS MER

  4. 24. Att betona samband i en utforskande aktivitet om jäsningsprocessen i förskolan. : En studie om att använda den didaktiska modellen Kunskapsintresse för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Sjöö; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Didactic model; Preschool; Science; teaching; Didaktiska modeller; Förskola; Kemi; Naturvetenskap; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur den didaktiska modellen kunskapsintressen kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan. Med avstamp i aktionsforskning gjordes en didaktisk modellering där exemplifierades hur kunskapsintressen kan användas som stöd i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. LÄS MER

  5. 25. Ingen rök utan vatten : En studie av barns tankar om och förståelse av kondensering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Sellberg; [2022]
    Nyckelord :Preeschool; natural science; chemical processes; Förskola; naturvetenskap; kemiska processer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate and contribute to the knowledge and understanding of children’s perception of the vaporization of water. The purpose is also to distinguish the children’s use of important notions within the subject. The study is a descriptive case study and the data was collected through qualitative interviews. LÄS MER