Sökning: "Organisatoriska sammanslagningar"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden Organisatoriska sammanslagningar.

  1. 6. Employee commitment i samband med fusioner och förvärv : En fallstudie av tre internationella företag

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Essi Raitio; Emma Jägerström; Liv Wallinder; [2011]
    Nyckelord :HR; empolyee commitment; fusioner; förvärv;

    Sammanfattning : Fusioner och förvärv har varit ett populärt sätt för företag att växa sedan ett par decennier tillbaka. Sammanslagningar är ett potentiellt effektivt sätt för organisationer att öka marknadsandelar, skapa stordriftsfördelar, få tillgång till ny teknik eller öka intäkter. LÄS MER

  2. 7. Internkommunikationens roll vid en organisationsförändring : En fallstudie på den ortopediska kliniken vid Karolinska Universitetssjukhus

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Tatiana Grudzinska; David Salom; [2007]
    Nyckelord :internkommunikation;

    Sammanfattning : Sedan 1995 har ett 40-tal svenska sjukhus varit involverade i olika strukturella förändringar. För de flesta av dem har organisatoriska sammanslagningar med andra sjukhus genomförts. Huvudsakliga drivkrafter till de organisatoriska förändringarna har varit besparingskrav inom landstingens ekonomi. LÄS MER

  3. 8. Acquisition strategy : A case study within family businesses

    Kandidat-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)

    Författare :Erik Brandt; Patrik Kull; Jonas Björkdahl; [2007]
    Nyckelord :Acquisitions; Family business; Culture; Growth Strategy; Företagsförvärv; Familjeföretag; Kultur; Tillväxtstrategi;

    Sammanfattning : Dagens ekonomiska klimat är kantat av möjligheterna och hoten från globalisering, ökad konkurrens och en alltjämt ökande takt, och ända sedan 1800-talet så har sammanslagningar och förvärv varit ett viktigt sätt för företag att konkurrera. Sammanslagningar och förvärv är aktiviteter som oftast styrs av begäret att uppnå synergi effekter, marknadsandelar, konkurrensfördelar och skalfördelar. LÄS MER