Sökning: "Tillväxtstrategi"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet Tillväxtstrategi.

  1. 1. Hur tas kultur, humankapital och strategi i beaktning vid lyckade företagsförvärv? : En studie på företag verksamma inom IT-konsultbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Berg; Elin Voksepp; [2023]
    Nyckelord :Företagsförvärv; kultur; humankapital; strategi; styrning; integration;

    Sammanfattning : Företagsförvärv är en vanligt förekommande tillväxtstrategi och 2021 var ett rekordår sett till antal genomförda företagsförvärv i världen. Samtidigt är det endast mellan 10-30% av alla genomförda förvärv som lyckas. LÄS MER

  2. 2. "Hållbar bolagsstyrning" - Nyckeln till ett grönare samhälle?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Amelia Rihs; [2022-01-28]
    Nyckelord :Bolagsstyrning; Hållbar utveckling; Hållbar bolagsstyrning; Aktiebolagslagen; Aktieägarteori; Intressentteori; principal agent-teori;

    Sammanfattning : Som ett led i att försöka minska utsläppen har EU antagit en ny tillväxtstrategi där ett av målen är att EU ska bli världens första klimatneutrala region. För att uppnå klimatneutralitet och även resterande miljömål vill EU att börsnoterade aktiebolag ska ta mer hänsyn till hållbarhet när beslut tas i bolagen. LÄS MER

  3. 3. Förvärv och framgång : En fallstudie av NIBE:s förvärvs- och integrationsprocess med fokus på struktur, strategi och styrning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Johanna Johnsson; Svea Gomez Gomez; [2022]
    Nyckelord :Growth strategy; acquisitions; acquisition strategy; integration process; management; organizational structure; Tillväxtstrategi; företagsförvärv; förvärvsstrategi; integrationsprocess; styrning; organisationsstruktur.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Integrationsprocessen, och strategin som anammas vid integration av förvärv, anses vara en vital aspekt för förvärvets potentiella framgång. Studier visar däremot hur det utgör en av de svåraste faserna vid företagsförvärv, och utgör därav en stor anledning till att förvärv misslyckas. LÄS MER

  4. 4. Development of an International Expansion Framework for Transportas a Service Start-ups : Empirical Review in the German Transport Market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gregor Lamprecht; Timo Huber; [2022]
    Nyckelord :Transport as a Service; Internationalisation; Market Entry; International Expansion; Expansion Framework; Transport Industry; Road Freight Industry; Growth Strategy; Servitization; Transport as a Service; Internationalisering; Marknadsinträde; Internationell expansion; Expansionsram; Transportbranschen; Vägfraktbranschen; Tillväxtstrategi; Servitization;

    Sammanfattning : With the transport sector being one of the major contributors to global CO2 emissions and a projected growth of emissions by another 16 percent until 2050, the need for new innovative and sustainable solutions for the transport industry arises. These endeavours are what emerging start-up enterprises want to deliver with their novel Transport as a Service business model. LÄS MER

  5. 5. The Creation of an Influencer Marketing Strategy to Favour Growth

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Madeleine Bogg; Amanda Edberg; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; social media marketing; marketing; growth; market penetration; market development; product development; diversification; strategy; organic growth; Influencer marketing; social media marketing; marknadsföring; tillväxt; marknads penetration; marknadsutveckling; produktutveckling; diversifiering; strategi; organisk tillväxt;

    Sammanfattning : Today many companies are using influencers in the marketing strategy. However, there is an expressed need for more research on the topic influencer marketing and on how the marketing strategy should be formed in order to match and facilitate the growth of a company. LÄS MER