Sökning: "PEM-bränsleceller"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet PEM-bränsleceller.
1. The effect of material properties on PEM fuel cell catalysts on durable oxidation reduction activity
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : I detta examensarbete utforskas påverkan av partikelstorleken hos Pt-katalysatorer på kolbärare på syrereduktionen i polymerelektrolytmembran (PEM)-bränsleceller. Den elektrokemiskt aktiva ytarean, aktiviteten för syrereduktion och tillhörande degraderingshastigheter för de undersökta katalysatorerna beräknas och jämförs. LÄS MER
2. Hydrogen Fuel Cell Lifetime Simulation in Marine Applications
Master-uppsats, KTH/Kraft- och värmeteknologiSammanfattning : Maritime transportation emits about 3% of global greenhouse gas, International Maritime Organization (IMO) aims to reduce shipping’s emissions by 50% with respect to 2008 levels. Proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs) are considered among the most promising clean technologies for decarbonizing the maritime sector. LÄS MER
3. Model on degradation of PEM fuel cells in marine applications
Master-uppsats, KTH/KemiteknikSammanfattning : Sjöfarten står för 3 % av världens totala växthusgaser och är idag högst beroende av fossila bränslen. Ett alternativ för att gå över till en fossilfri flotta är användning av bränsleceller och vätgas som drivmedel. LÄS MER
4. Component sizing in a microgrid with hydrogen as one energy carrier
Kandidat-uppsats, KTH/Tillämpad elektrokemiSammanfattning : En av de största utmaningarna framöver är att säkerställa en jämn övergång från fossila bränslen till förnybar energi utan att kompromissa driftstabilitet. För att genomföra detta behövs det någon form av energilagring för att lagra överskott av förnybar energi, exempelvis solenergi, som sedan kan användas när solenergin inte räcker till för att täcka elbehovet. LÄS MER
5. Development of a CFD model and methodology for the internal flow simulation in a hydrogen-powered UAV
Master-uppsats, KTH/FlygdynamikSammanfattning : In the context of an aviation industry whose top priority is to face the sustainability challenge, the growing civil UAV branch is not an exception. Hydrogen-powered UAVs equipped with PEM (Polymer Electrolyte Membrane) fuel cells are more and more frequently identified as the most convincing and promising technology, particularly for long-endurance mission requirements. LÄS MER