Sökning: "Pedagogers samtal med barnen vid matsituationer i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Pedagogers samtal med barnen vid matsituationer i förskolan.

  1. 1. Barn utan språk? : En kvalitativ studie om pedagogers språkutvecklande arbete i förskolan och hur det synliggörs

    Kandidat-uppsats, Svenska som andraspråk

    Författare :Jennie Warström; [2012]
    Nyckelord :Nyckelord: svenska som andraspråk; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande; modersmål;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att ta reda på hur pedagoger arbetar för att stödja barns andraspråksutveckling på en förskola. Mina frågeställningar var: Hur säger pedagogerna att de planerar för ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn? Hur syns (synliggörs) möjligheter/begränsningar till språkutveckling i verksamheten? Hur arbetar pedagogerna med barn som ännu inte har uppnått jämförbar nivå i svenska som sina enspråkigt svenska kamrater? Jag genomförde två kvalitativa intervjuer med två pedagoger på den aktuella avdelningen samt åtta observationer i språkutvecklande situationer. LÄS MER

  2. 2. Maten på bordet, händerna i knäet : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Anna Ek; [2009]
    Nyckelord :Pedagog; förhållningssätt; matsituation; socialisation; fostran; makt; barns perspektiv; delaktighet; medinflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER

  3. 3. Maten på bordet, händerna i knäet. : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Anna Ek; [2009]
    Nyckelord :Pedagog; förhållningssätt; matsituation; socialisation; fostran; makt; barns perspektiv; delaktighet; medinflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER