Sökning: "Pedagogers samtal med barnen vid matsituationer i förskolan"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden Pedagogers samtal med barnen vid matsituationer i förskolan.
1. Barn utan språk? : En kvalitativ studie om pedagogers språkutvecklande arbete i förskolan och hur det synliggörs
Kandidat-uppsats, Svenska som andraspråkSammanfattning : Undersökningens syfte var att ta reda på hur pedagoger arbetar för att stödja barns andraspråksutveckling på en förskola. Mina frågeställningar var: Hur säger pedagogerna att de planerar för ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn? Hur syns (synliggörs) möjligheter/begränsningar till språkutveckling i verksamheten? Hur arbetar pedagogerna med barn som ännu inte har uppnått jämförbar nivå i svenska som sina enspråkigt svenska kamrater? Jag genomförde två kvalitativa intervjuer med två pedagoger på den aktuella avdelningen samt åtta observationer i språkutvecklande situationer. LÄS MER
2. Maten på bordet, händerna i knäet : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER
3. Maten på bordet, händerna i knäet. : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER