Sökning: "Robot assisted language learning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Robot assisted language learning.

  1. 1. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  2. 2. Robot- och datorstödd lästräning för barn med dyslexi

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Aniansson; Sarah Ebrahimi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate what elements from gamification and technologies from the social robot Furhat are most appropriate to use and what challenges one could face when implementing robot assisted language learning for children with dyslexia. A framework for robot assisted language learning was deisgned together with scenarios and challenges were identified. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av komplexitetsbedömningsmodell med XGBoost för att anpassa text-till-talsyntes inom Robot-Assisted Language Learning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maria Hardin; Joakim Wellenstam; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den sociala roboten Furhat har visat sig vara relevant för Robot-Assisted Language Learning. I dagsläget har Furhat en konstant talhastighet, men i tidigare studier har det framkommit att den skulle gynnas av att ha en mer dynamisk text-till-talsyntes. LÄS MER

  4. 4. Maskininlärning som medel för att betygsätta samtal med språklärande syfte mellan robot och människa

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Melander; Robin Wänlund; [2019]
    Nyckelord :Furhat; machine learning; RALL; robot; nearest neighbor; text quantification;

    Sammanfattning : Det svenska företaget Furhat Robotics har skapat en robot kallad Furhat vilken är kapabel till att interagera med människor i språkcafé-liknande miljöer. Syftet med den robotledda konversationen är att utveckla deltagarnas språkkunskaper, vilka efter varje konversation får svara på en enkät om vad de tyckte om samtalet med Furhat. LÄS MER

  5. 5. Learner feedback on robot-led language cafés

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Berndtson; Ruben Lindström; [2019]
    Nyckelord :Furhat; Language Learning; RALL;

    Sammanfattning : This study intends to further investigate the fitness for robot assisted learning in language cafés. Through conducting dialogues with two learners of swedish, moderated by the robot Furhat and later interviewing the participants, the aim is to identify what areas work well and what needs to improve upon with robot assisted learning in general, and Furhat in particular. LÄS MER