Sökning: "sociokulturellt lärande studenter"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden sociokulturellt lärande studenter.

  1. 1. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som kan påverka lärares SOundervisning och lärares inställning till ett ämnesövergripande arbetssätt i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Smith; Anna Nilsson Kinberg; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; didaktik; faktorer; förhållningssätt; genomförande; lärande; organisation; planering; samhällsorienterande ämnen; SO-undervisning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I läroplanen för SO-ämnena för elever i årskurserna F-3 framgår det vilket stoff undervisningen ska innefatta. Vad som inte tydligt framgår är hur läraren ska planera, organisera och genomföra sin undervisning av läroplanens innehåll (Skolverket, 2022). LÄS MER

  3. 3. ”Hemma bra borta bättre”När vardagsrummet blir digitalt klassrum : En socialpedagogisk analys av studenters uppfattning om lärande, delaktighet, gemenskap och kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magnus Sjösten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att belysa universitetsstudenters upplevelse av undervisning på digitala plattformar i förhållande till traditionell klassrumsundervisning med fysisk närvaro. Utifrån en kvalitativ metod, där inspiration hämtades från såväl den fenomenologiska som den hermeneutiska kunskapsansatsen undersöktes hur den digitala undervisningen påverkade studenterna i lärandesituationen kontra den traditionella klassrumsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Mörnerud; [2023]
    Nyckelord :double bass; jazz ensemble; group dynamics; sociocultural perspective; gender perspec-tive; improvisation; kontrabas; jazzensemble; gruppdynamik; sociokulturellt perspektiv; genusperspektiv; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER

  5. 5. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Wallin; [2022]
    Nyckelord :samspel; lärarhandledare; handledare; praktikhandledare; lärarutbildare; handledarroll; handledning; handledaruppdrag; praktik;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER